Naprostá katastrofa a ponižující přírůstek do sci-fi žánru, stěžují si diváci na novinku, do které Netflix vkládal velké naděje

Michaela Pašková

První recenze na pokračování sci-fi eposu Rebel Moon jsou konečně venku, přičemž z nejrůznějších důvodů nezní pro Zacka Snydera zrovna přívětivě. Ačkoli je pro amerického režiséra spolupráce s Netflixem rozhodně plodná a poskytuje mu prostředky k natáčení akcí nabitích filmů, vypadá to, že se stejně jako v případě Zrozená z ohně bude muset u Jizvonošky spokojit s převážně negativními názory obávaných kritiků a diváků.

Přestože Netflix měl možnost, neupustil od svého původního plánu a 19. dubna uvedl Rebel Moon: Druhá část – Jizvonoška. Pokračování sci-fi eposu pojednávajícím o Koře, která se rozhodla chránit mírumilovnou měsíční kolonii Veldt před armádou Mateřského světa, má svým divákům nabídnout velkolepou bitvu. Problémem je skutečnost, že už se nějaký ten pátek ví o existenci rozšířených verzí obou filmů.

Projekty Zacka Snydera jsou proslulé režisérským střihem. V případě Zrozená z ohně ovšem Netflix zasáhl do hry tak moc, že v podstatě zmizela dobrá hodina filmu, která by umožňovala divákům se lépe ponořit do děje a oblíbit si nějakou postavu. I když recenze úvodního snímku celé sci-fi ságy nezněly dobře a diváci se nebáli film nazvat bizárem nebo slátaninou, streamovací gigant se rozhodl pokračovat v zajetých kolejích a k nelibosti všech druhou část opět osekat.

PSALI JSME TAKÉ: RECENZE: OČEKÁVANÝ VELKOFILM REBEL MOON JE VELKÝM ZKLAMÁNÍM. PŮSOBÍ JAKO ŠPATNÁ KOPIE HVĚZDNÝCH VÁLEK

Sestříhaná verze Jizvonošky je tak něčím, co snad dokouká jen zarytý fanoušek režiséra. V současné době si dvojka na světovém Rotten Tomatoes od různých kritiků vysloužila slabých 18 %, kdy v jeden moment dokonce dosahovala mizerných 13 %. Ve svých recenzích kritici doporučují divákům přetočit film, který označují za ponižující přírůstek do sci-fi žánru, až na jeho druhou polovinu. Zároveň vyzívají Snydera, aby s Rebel Moon okamžitě přestal.

„Horší než první film. Bylo to hrozné,” píše jeden z nich a další dodává: „Zrozená z ohně byla ostře kritizována za nedostatek zapamatovatelných dialogů, dějových prvků nebo postav. Tyto aspekty dvojka příliš nevylepšuje.”

Diváci ovšem Jizvonošku tak mizerně nevidí, protože se jejich hodnocení aktuálně drží na 46 %. „Máme možnost se konečně sžít s partou postav a celá poslední hodina filmu je intenzivní nepřetržitá akce, která je od začátku do konce šílená. Má to bombastický závěr, který byl zoufale potřeba.” Jiný je toho názoru, že cílem tvůrců nebylo vyhrát Oscara, ale pobavit lidi, což se jim povedlo. Nicméně u diváků hodnotících na Rotten Tomatoes bychom nenalezli jen pozitivní recenze. „Je těžké uvěřit, že člověk, který režíroval můj nejoblíbenější film Úsvit mrtvých, je tím samým, jenž se postaral o tuto slátaninu.”

MOHLO BY VÁS TAKÉ ZAJÍMAT: TVŮRCE FILMU REBEL MOON NENÍ ZROVNA DVAKRÁT NADŠENÝ. NETFLIX SE DOPUSTIL CHYBY, KTEROU POHŘBIL POTENCIÁL VELKOLEPÉHO SCI-FI EPOSU

Pokud se podíváme na hodnocení Čechů a Slováků, uvidíme na Česko-Slovenské filmové databázi podprůměrných 39 % a označení „sra**a o sklízení obilí“. „Je to zvláštní, sledovat takhle brutálně fádní příběh, navlečený v kabátku, který by slušel většině kvalitních sci-fi filmů. Poslouchat ty hloupé fráze, a to už od prvních vteřin… Prolog z úst P. Štěpánka zněl, jako kdyby vnoučkům předčítal kosmopohádku. Ale jen u toho nezůstane. Snyderovi hráblo, takže doručí scénu vyvraždění královské rodiny, u které fidlají na housle divní hudebníci, kteří tam byli asi jen proto, aby to neprobíhalo v tichu,” píše jeden z nich.

„Naprostá katastrofa a vyplýtvaný dvě hodiny života,” dodává další. „Je to prostě slátanina Star Wars a okatě Sedmi statečných. Ani jednomu nesahá po kotníky, přes ploché postavy a toporné dialogy. Jestli si takto Snyder představuje epochální ságu, tak prskám smíchy. Kromě klasických zpomalovaček tam není žádný zapamatovatelný moment.”

Abychom ovšem nebyli nařčeni z toho, že se zaměřuje pouze na negativní recenze, nalezli jsme i jednu pozitivní. „Stále pecka, jako jednička. Kritici ať jdou do háje. Snyder je borec. Tohle jednoduše není konkurent Interstellaru nebo The Martian, tohle je dobrodružná zábava a ten film funguje na jedničku. Skvělí herci s úžasným záporákem a charismatickou hlavní hrdinkou, skvělá akce, super hudba a hlavně jedinečný Snyderův vizuál, který i ze sklizně obilí udělá epickou podívanou! Nechápu, proč v tom stále tolik lidí hledá hovna a prostě si ten film neužije. Těším se na třetí díl. Naprosto umělý unhype ignorujte.”

Nyní se zaměříme na hodnocení jiných webů. Podle Chase Hutchinsona z Collider není Jizvonoška katastrofa, ale něco mnohem horšího – nuda. Vyvrcholení filmu bezostyšně čerpá z Hvězdných válek a nedokáže přinést své vlastní nápady plné zvratů nebo odhalení. Během sledování si vzpomněl na film Denise Villeneuva Duna: Část druhá, jehož příběh je rovněž rozdělen na dvě části. Rozdíl je v tom, že každá část Duny může většinou fungovat sama o sobě, přičemž druhá je lepší než první, čímž vytváří zájem o trojku. U Rebel Moon se to ovšem nekoná, kdy je dle Hutchinsona dvojka takovým poklesem, že by bylo pro sérii obtížné odrazit se k dalším dílům.

Julian Roman z MovieWeb ve spojitosti s Jizvonoškou napsal snad jednu z nejpřívětivějších recenzí, v níž chválí zábavný aspekt, který podle něj chyběl v jedničce. Nicméně jako jeden ze záporů uvádí nehoráznou předvídatelnost.

Ještě horší než první díl, to tvrdí Erik Kain z Forbes, který jedním dechem dodává, že ve srovnání se dvojkou působí Zrozená z ohně neuvěřitelně skvěle. A to je pozoruhodný výkon. Sci-fi epos by podle něj lépe fungoval jako seriál, v němž by měly jednotlivé postavy prostor rozvíjet se. „Třetí film – pokud nějaký bude – se zdá být nějakou formou „najdi ztracenou princeznu“, takže se asi od Hvězdných válek a Sedmi samurajů přesuneme ke Hvězdným válkám a Super Mario Bros. To by mohlo fungovat!”

Netflix nejednou dokázal, že i špatně hodnocené filmy mohou ve sledovanosti získat obrovská čísla, ale pokračovat v rozšiřování franšízy, když je každý film přijat špatně, by mohlo být dost obtížné. Ve hře jsou ovšem ještě rozšířené verze obou snímků, které by mohly Rebel Moon zachránit. Zack Snyder předpovídá, že by mohly být uvedeny někdy v srpnu.

Zdroje: Rotten Tomatoes, Collider, ČSFD, Forbes, MovieWeb