Recenze: Duna 2 je vizuálním skvostem, který divákům bere dech a drtí Hollywood. Kolos rozeznívají výkony herců i palčivá témata

Tereza Pulgretová

Jedna z největších filmových událostí roku, ne-li desetiletí, je konečně tady. Po prodloužené odmlce kvůli odborové stávce se diváci konečně hrnou do kin na pokračování sci-fi ságy Duna. Stálo ale více než dvouleté čekání za to? Podle nás rozhodně ano!

Už několik týdnů plní především zahraniční média fotky a videa z promo akcí a rozhovorů k novému akčnímu snímku od kanadského režiséra Denise Villeneuvea. Tvůrci po vzoru předchozího dílu lákají na dechberoucí záběry, drsné scény a hvězdné obsazení. Seznam hereckých jmen, kterému už od minule vévodí Timothée Chalamet, Zendaya, Javier Bardem, Rebecca Ferguson či Josh Brolin, nyní doplnily další profláknuté tváře, jako jsou Austin Butler, Florence Pugh a Léa Seydoux. Kromě toho filmaři slibují dynamičtější podívanou a velkolepé boje. Podařilo se jim obrovská očekávání fanoušků románu z šedesátých let od amerického spisovatele Franka Herberta naplnit?

Ačkoliv ještě nejsou dostupné statistiky o návštěvnosti, po předpremiéře a vyprodaných kinosálech lze říct, že se čeští diváci na novinku doslova slétli. A rozhodně neprohloupili. Po první části, kterou na ČSFD hodnotí 82 %, je pokračování adaptace tohoto literárního opusu magnum skutečnou lahůdkou. Z pomalého poznávání vesmírného Impéria a planety Arrakis, seznamování se s Fremeny, Harkonneny i Atreidy, se Duna v opojení vzácného koření zvaného melanž plynule přesouvá do litých a nespoutaných bojů.

„Tohle je pouze začátek,“ říká na konci prvního dílu Fremenka Chani (Zendaya), a její výrok tak s novým filmem náhle nabývá jasnějších obrysů.

Villeneuve se toho skutečně nebál a snímek startuje zostra, přesto ale k celým 166 minutám přistupuje s citem. Respekt si zachovává u palčivých otázek kolonialismu, náboženského fundamentalismu i ničení přírodních zdrojů, které do filmu promítá s velkým přesvědčením. Sílu moci i zfanatizovaných obyvatel Duny zachycuje v úžasných záběrech, do kterých téměř nenápadně balí problémy současného světa. Metaforu střetu západní civilizace s islámským světem tak mistrně mění do nádherného, leč brutálního, vizuálního skvostu. Jak navíc režisér ukázal už ve svém předchozím díle, Herbertův složitý fiktivní vesmír dokáže s přehledem podat i divákům, kteří knihy nečetli.

Bravurní práci ale odvádí i další tvůrci, kteří se na novince podíleli. Ačkoliv hudební doprovod z dílny Hanse Zimmera nelze hodnotit jako jeho nejlepší, burácivé i dojímavé melodie v podkresu dávají celý kolos do působivé harmonie. Tu doplňuje hra s efekty a teplými barvami, ze kterých diváka po právu vytrhnou černobílé scény s Harkonneny a jejich monumentální architekturou.

Právě mezi pohlcujícími prvky se v ději objevuje psychopatický záporák Feyd-Rautha, ze kterého jde mráz po zádech i těm nejotrlejším jedincům. Herec Austin Butler se v roli vyšvihl mezi nejzajímavější prvky celého filmu a ve svém podání dal postavě nejen nutnou násilnickou povahu, ale i nečekanou morální stránku a inteligenci.

Vedle něj opět září i Chalamet se svým antihrdinou Paulem Atreidem, v jehož kůži odehrává jeden z nejlepších výkonů své kariéry. Stejně tak přesvědčivou práci odvádí Ferguson a Zendaya, které do snímku vnáší ženskou sílu, integritu, inteligenci i tragickou romanci. Javier Bardem a Josh Brolin jsou legendy už sami o sobě, napětí navíc vhodně doplňují o jakousi lidskou a vtipnou složku.

TAKÉ JSME PSALI: RECENZE: OČEKÁVANÝ VELKOFILM REBEL MOON JE VELKÝM ZKLAMÁNÍM. PŮSOBÍ JAKO ŠPATNÁ KOPIE HVĚZDNÝCH VÁLEK

Vady na kráse snad ubírá jen stopáž, která ač je využita do poslední pídě, nedává dostatek prostoru některým hlavním momentům. Ty osekává například na úkor drsných a brutálních scén, které nechává vyznít někdy až příliš dlouho.

I přesto ale po sobě pokračování ságy zanechává ohromující dojem, jehož intenzita odeznívá jen velmi pomalu a divákovi se nenápadně vrývá do paměti. Villeneuve nasadil laťku velmi vysoko a s jistotou lze druhou Dunu označit za jednu z největších věcí, která se v posledních letech na filmovém plátně objevila.

Zdroje: ČSFD, Kinomaniak, Warner Bros.