Netflix opět jednou dokázal, že umí z propadlišť dějin vyzvednout skvělé kousky. Nový dramatický thriller Ripley, který sleduje řádění vychytralého podvodníka, oslnil obávané kritiky natolik, že ho nejenom vynášejí do nebes, ale hodnotí jako jeden z nejlepších seriálů uvedených na Netflixu.
Dne 4. dubna vstoupila na Netflix minisérie Ripley, ve které v hlavních rolích září Andrew Scott, Johnny Flynn, Dakota Fanning a dokonce se v něm mihne i John Malkovich. Zkušený Steven Zaillian osmidílné dílo natočil na motivy kriminálních románů Patricie Highsmithové, přičemž dokázal dostát své pověsti skvělého tvůrce, který si například za scénář k filmu Schindlerův seznam vysloužil Oscara. Můžeme tedy říci, že pověřit ho scénářem a režií dramatického thrilleru byla sázka na jistotu, která se zkrátka vyplatila.
Není to poprvé, co nejrůznější produkce zatoužily přivést k životu postavu podfukáře, který v knihách začínal jako obyčejný uklízeč toalet. V roce 1999 například vstoupil do kin film Talentovaný pan Ripley, který byl nominován na pět Oscarů a postavu vychytralého podvodníka v něm ztvárnil Matt Damon.
Minisérii, která vyžaduje trpělivost a soustředění, Češi a Slováci na Česko-Slovenské filmové databázi udělili 78 %. „Nepříjemná podívaná, v dobrém slova smyslu. Pryč jsou sluncem zalité italské reálie, černobílý arty přístup tomu dodává úplně jinou hloubku. Příběhově je Ripley poskládaný podobně jako netflixovské You, jen si Steven Zaillian občas dává hodně na čas. Sommerso a V Lucio jsou epizody, které si zaslouží snad všechny televizní ceny,” píše jeden z diváků ve své recenzi.
MOHLO BY VÁS TAKÉ ZAJÍMAT: 5 NEJVĚTŠÍCH HITŮ NETFLIXU, KTERÉ LETOS ZAUJALY ČESKÉ DIVÁKY: SERIÁL, KTERÝ KAŽDÉHO ROZBREČEL I AKTUÁLNĚ NEJVĚTŠÍ AKČNÍ PECKA
„Adaptace velmi zdařilá, pro mě osobně 2. nejlepší z těch, co jsem viděl, přestože se to dalo určitě vytáhnout ještě trochu výš. A účast Johna Malkoviche na závěr byla pěknou, ale hlavně chutnou třešinkou na tomhle dezertu,” uvádí další.
Na globální platformě Rotten Tomatoes si černobílá minisérie, ve které noir prvek není nikterak zjemněn, od kritiků vysloužila skvělých 86 %. Až na pár výjimek se shodli na tom, že herecký výkon Andrewa Scotta je hodný mistra. „Ripley je fascinující charakterová studie a vizuálně bohatý noirový thriller trefně vyprávěný v nádherné černobílé. Andrew Scott mistrně zachycuje temnotu v nebezpečně klamavém Tomovi Ripleym, zatímco je stále hrdinou, kterému chcete fandit.”
„Tom Adrewa Scotta není zábavný. Místo toho je vypočítavým vrahem a ničitelem. Výsledkem je zcela odlišné, ale obohacující pojetí ikonické postavy,” zaznívá dále v recenzích. „Ripley si hraje na to, že je Hitchcockův seriál, který Hitchcock nikdy nenatočil.”
Lucy Mangan z The Guardian chápe diváky, které černobílá krása trochu vyčerpává anebo jim přijde okázalá. Vzkazuje jim však, aby vydrželi. „Podvolte se tomu a nechte Ripleyho vás svést.”
PSALI JSME TAKÉ: 7 NOVINEK, KTERÉ V DUBNU DORAZÍ NA NETFLIX: ŘÁDĚNÍ MIMOZEMSKÝCH PARAZITŮ, VRAŽDÍCÍ SEKTA A I POKRAČOVÁNÍ SCI-FI REBEL MOON
Remus Noronha z Collider je dalším, kdo ve spojitosti s novinkou zmiňuje proslulého režiséra a producenta Alfreda Hitchcocka, který se zapsal do historie jako mistr thrillerů a kriminálních příběhů. „Ripleyho nelze právem označit za Hitchcockův seriál, ale děj, tempo, a režie jsou srovnatelné s prací velkého autora,” uvádí Noronha. Svou recenzi uzavírá slovy, že je Ripley bezpochyby jedním z nejlepších seriálů, které kdy Netflix natočil. „Sledujte to na co největší obrazovce a v co nejvyšší kvalitě, protože nechcete přijít o jediný detail této velkolepé podívané,” vzkazuje divákům.
Dle Johna Nugenta z EMPIRE se Steven Zaillian doslova vyžíval v pomalém tempu a vychutnával si čas strávený s tímto psychopatem. „Nevyhnutelně se jedná o méně lákavé pojetí příběhu o Tomu Ripleym. Je temnější, doslova a do písmeně je Tom darebákem, kterého rádi nenávidíte, ale tady je paradoxně ještě méně sympatický než kdy jindy. Takhle skutečně ambiciózní a vyladěnou show najdete jen zřídka.”
O natáčení dramatického thrilleru se poprvé začalo mluvit už v roce 2019, přičemž měl být původně uveden na Showtime. Skutečnost, že Netflix dokázal takto úžasný skvost vyzvednout z hromady šrotu, jak tvrdí Alan Sepinwall z Rolling Stone, je neuvěřitelná. „To, že Netflix mohl jen tak získat takhle dobrý seriál — s potencionálem natočení mnoha řad, dokonce i nad rámec adaptace původních příběhů — od konkurenta, který nepochopil, jaký poklad má, je zločin hodný samotného Toma Ripleyho.”
Zdroje: Rotten Tomatoes, ČSFD, The Guardian, Collider, EMPIRE, Rolling Stone