Recenze: Strhující thriller Zabiják může být problém dokoukat. Davida Finchera táhne ledově klidný Michael Fassbender

Michaela Pašková

Na Netflix konečně vtrhl thriller režiséra Davida Finchera, který je podepsán pod úspěšným seriálem Mindhunter. Snímek Zabiják (The Killer) s Michaelem Fassbenderem v hlavní roli je od začátku do konce chladný stejně jako mysl nájemného vraha. Pro některé diváky však může být problém ho dokoukat až do konce.

Je obtížné říci, jestli se očekávaná adaptace stejnojmenného francouzského komiksu povedla, jelikož pokud neholdujete filmům, ve kterých se děj neskutečně protahuje, budete u Zabijáka trpět a možná raději zvolíte kulku. Udržet pozornost u 118 minut dlouhého snímku, ve kterém se až na jednu pořádnou akční scénu v podstatě nic moc neděje a jen posloucháte nekonečný monolog, může být zkrátka problém.

Ale i tak vás David Fincher přiměje, abyste vydrželi až do konce. Možná si během sledování dopřejete několik pauz, protože děj sice nikterak nezadrhává, ale nedá se říci, že by postupoval kupředu a nebyl zrovna nepředvídatelný.

Jak už název thrilleru napovídá, hlavní postavou je nájemný vrah, který během své mise překvapivě selže, čímž roztočí koloběh událostí, jež mají za následek napadení jeho přítelkyně. Přestože je chladnokrevným zabijákem, selhání a pohled na přítelkyni v nemocnici s ním určitým způsobem pohnou. Jeho ledový klid ohlásí dovolenou, což ho vykolejí a v průběhu pomstychtivé cesty po stopách těch, kteří si ho najali, to jde sem tam poznat.

MOHLO BY VÁS TAKÉ ZAJÍMAT: RECENZE: JOHN WICK ZABÍJEL PROPISKOU, JEHO ŽENSKÁ VERZE TO ZVLÁDLA KONZERVOU. KOREJCI BALETKOU OPĚT DOKÁZALI, ŽE JSOU MISTŘI AKČNÍCH THRILLERŮ

Například se bude divit, proč někdo umřel dříve, než měl, což osobně považuji za nejvtipnější část celého filmu. Možná bych kvůli tomu měla vyhledat péči psychologa, ale pohled na překvapený výraz zabijáka v podání Michaela Fassbendera stojí opravdu za to.

Jelikož herec Michael Fassbender předvedl neuvěřitelný herecký výkon, není divu, že si kritici z thrilleru sedli na zadek a na Rotten Tomatoes mu v hodnocení udělili 86 %. Tento 46letý chlápek vážně ví, jak se má tvářit, pohybovat a působit jako zabíjející robot. Dokonce byste mu i odpustili neutichající monolog, během kterého neustále opakuje svá pravidla jako zakaž si soucit, nikomu nevěř a bojuj, jen když jsi za to placený. I když cílem Finchera bylo zřejmě vzít diváky do mysli nájemného vraha, v tomto případě platí zlaté pravidlo, že méně je někdy více.

PSALI JSME TAKÉ: RECENZE: ZABIJÁCI ROZKVETLÉHO MĚSÍCE JE ŽIVOTNÍM VÝKONEM DE NIRA I DICAPRIA HODNÝM OSCARA. V KINĚ JE ALE JEN PRO ODVÁŽNÉ

Michael Fassbender jako nájemný vrah ve snímku Zabiják.

Pohyb kamery a nasvícení scén jsou hned po Fassbenderovi nejlepšími prvky celého filmu. Známý režisér si nejenom libuje v protahování děje, ale klade důraz na detaily. Vyžívá se v tom, aby diváci nabyli dojmu, že se nacházejí v blízkosti zabijáka a jeho nové oběti. Nejvíce je to znát na již zmíněné větší akční scéně, kterou je radost sledovat.

Za zmínku stojí rovněž herecký výkon herečky Tildy Swinton, která z filmu vychází s nepříliš lichotivou přezdívkou Uchošťour. Ačkoliv je předlohou filmu komiks, při pohledu na herečku budete přemýšlet nad tím, jak dokázali takovou přezdívku vymyslet. Mohl za to snad její účes a štíhlá postava? Čím více herečka v thrilleru dostává prostor, tím více však dává přezdívka pro dámu, která do sebe kope panáky jako by se nic nedělo, smysl.

Tilda Swinton v thrilleru Zabiják.

Přestože se vše točí okolo pomsty, nečekejte nějaký klon Johna Wicka, který vyvraždí půlku planety kvůli psovi. Zabiják je pomalou, ale přesto strhující podívanou. Konec by ale mohl Fincher ještě trochu doladit, protože nepůsobí zrovna uzavřeně. Možná si tím ale režisér připravil půdu pro pokračování, kdo ví. Každopádně pokud nezvládáte udržet pozornost, Zabiják není to pravé ořechové pro vás.

Zajímalo by mě, kolik z těch, co zvládli Zabijáka zhlédnout až do konce, bude nyní prostřednictvím hodinek sledovat svůj tep anebo osob ve své blízkosti.

Zdroje: Autorská recenze, Rotten Tomatoes