Recenze: Zabijáci rozkvetlého měsíce je životním výkonem De Nira i DiCapria hodným Oscara. V kině je ale jen pro odvážné

Filmová plátna v posledních dnech ovládl nový film režiséra Martin Scorsese Zabijáci rozkvetlého měsíce (Killers of the Flower Moon), ve kterém Leonardo DiCaprio podal svůj životní výkon hodný Oscara. Jde o velkolepou podívanou, ovšem v kinech jen pro odvážné.

Historické drama Zabijáci rozkvetlého měsíce je adaptací populárně naučné knihy novináře Davida Granna z roku 2017 Killers of the Flower Moon: The Osage Murders and The Birth of the FBI a vypráví příběh nejméně dvaceti zavražděných členů kmene Osage v Oklahomě během 20. let 20. století a jednoho z prvních velkých vyšetřování vražd FBI. Zároveň je příběhem mužů, pro které bylo vraždění na denním pořádku. Zabíjení nevinných lidí si objednávali s takovou lehkostí, jako by si v baru říkali o další drink.

Poté, co byl na přelomu minulého století indiánský národ Osage vytlačen na okraj společnosti v Oklahomě, obrátilo se na něj štěstí v podobě ropy. Díky tomuto objevu ukrývajícímu se v půdě jejich rezervace se z nich přes noc stala ohromně majetná skupina lidí. Běloši, kteří si nárokovali zemi, kterou nikdy nevlastnili, přirozeně chtěli část zisku. Jejich plánem bylo se geneticky vmísit do indiánských rodin a získat práva na majetek původních obyvatel Ameriky, který hodlali zdědit.

Za tímto ďábelským plánem stojí bohatý chovatel dobytka William King Hale (Robert De Niro), který se vydává za spojence Osageů, ale zároveň i bělochů, zatímco si v zákulisí mastí kapsy. Postava Halea je jedním z De Nirových nejlepších výkonů v kariéře. Role sociopata, který dokáže s úsměvem a ledovým klidem vraždit, mu seděla fantasticky.

Leonardo DiCaprio hraje jeho na první pohled přihlouplého velmi snadno zmanipulovatelného synovce Ernesta Burkharta, který se vrátil z války a je připraven být svému strýci nápomocen. Jde o postavu, u které od začátku do konce doufáte, že není tak hrozný, jak se může zdát, a že se stále obrátí k lepšímu. Zkrátka jde o ten druh parchanta, ke kterému od začátku do konce chováte určité sympatie, litujete ho, a vlastně ani nevíte proč.

Robert De Niro a Leonardo DiCaprio ve filmu Zabijáci rozkvetlého měsíce.

Ernest začíná jako řidič pro bohatého Osage, což ho dovede k Mollie, indiánce, kterou bravurně ztvárnila Lily Gladstone. Na popud svého strýce, ale zároveň i z lásky, si ji vezme a společně založí rodinu. Těsně poté začne Molliina rodina a další členové indiánské populace umírat. Mnozí za velmi záhadných okolností, včetně její sestry Anny (Cara Jade Myers), která je vdaná za Ernestova bratra Bryana (Scott Shepherd).

Sama Mollie je vážně nemocná a předpokládá se, že příliš dlouho žít nebude. Má cukrovku, což z ní dělá snadný cíl. Plná podezření chce však vraždu své sestry a dalších Osageů vyřešit. Vyšetřování vražd se tedy na její popud ujme tým FBI v čele s vyšetřovatelem, kterého si zahrál vynikající Jesse Plemons.

Vedle hlavních Scorseseových múz De Nira a DiCapria je film obsazen desítkami nezapomenutelných postav a známých tváří. Jendou z těch nejvýraznějších je rozhodně Lily Gladstone, která ztvárnila Mollie Burkhart, ženu, která neměla tušení, že její sága pomůže založit FBI nebo vnese světlo do bezpráví o století později. Chtěla jen přežít a milovat.

Leonardo DiCaprio a Lily Gladstone ve filmu Zabijáci rozkvetlého měsíce.

Ačkoliv možná drama Zabijáci rozkvetlého měsíce není tradičním gangsterským snímkem, rozhodně je v souladu s příběhy zkorumpovaných násilnických mužů, které Scorsese zkoumal půl století. Společně s Rothem vzali knihu, která je v podstatě o vytvoření FBI prostřednictvím vyšetřování vražd Osageů a s příběhem Mollie a Ernesta celé vyprávění posunuli do osobnější perspektivy. Ve filmu nechybí brutální i emocionálně silné scény, zároveň jsou však situace chvílemi odlehčeny humornými dialogy.

Zabijáci rozkvetlého měsíce je adeptem na Oscara, kterého by si za svou roli zasloužil nejeden člen hereckého obsazení. Zároveň je náročnou podívanou, již v kině vydrží až do konce jen odvážní, kteří dokáží téměř čtyři hodiny (s reklamami i o kousek víc) v kinosále sedět bez bolesti zadní části těla a přestávky na čůrání. Svými 206 minutami Scorsese rozhodně překonal i řadu bollywoodských trháků.

Historické drama mělo ještě před uvedením v kinech premiéru na filmovém festivalu v Cannes, kde sklidilo mnoho pozitivních ohlasů. Adept na Oscara se může chlubit aktuálně 93% hodnocením od kritiků na Rotten Tomatoes a 85 % od publika. Na ČSFD mu pak Češi a Slováci udělili 83 %.

Leonardo DiCaprio, Robert De Niro a Lily Gladstone ve filmu Zabijáci rozkvetlého měsíce.

Zdroje: Film Zabijáci rozkvetlého měsíce, New Yorker, ČSFD, Rotten Tomatoes