Polský film Mastičkář nedávno nadchl diváky v zahraničí i v Česku a stal se hitem Netflixu. Kdo by to byl řekl, že budou Poláci bodovat i krátce poté s dalším titulem. Tentokrát jde o satirický seriál s názvem 1670.
Šlechtic Jan Adamczewski (Bartłomiej Topa) žije ve vsi Adamczycha. Je oddaný své rodině i tradicím a má ambice zapsat se do polských dějin. Jeho plány však narušuje manželka Zofia (Katarzyna Herman), která spíše věří ve vůli Stvořitele než v moc svého chotě. Dcera Aniela (Martyna Byczkowska) taky není žádná poslušná ovečka. Nesmírně ji trápí omezené zvyklosti 17. století a odmítá si vzít za muže zámožného nápadníka.
Život šlechtice a statkáře není zkrátka jednoduchý. Nikomu se nelíbí zvyšování daní a rolníci ztrácejí motivaci k práci. Záludný soused Andrzej, se kterým se Jan musí dělit o vliv ve vesnici, myslí akorát na co nejhojnější sklizeň. Povzbuzení nelze čekat ani od Zofiina bratra Bogdana (Dobromir Dymecki), jenž zažil všechny významné porážky polského vojska. Zajímavou figurkou je i svérázný rolník Maciej (Kirył Pietruczuk), který přijel do Polska z Litvy v rámci výměnného rolnického programu Erasmus.
Hrdinové seriálu 1670 čelí univerzálním a nadčasovým problémům. Zlobí je nevolníci, kurtizány, zlotřilci i zloději. Nejde ani tak o historický příběh, ale o jakousi satirickou fantazii. Ač se však na obzoru objevují temná mračna, prozřetelnost je naštěstí vždy na straně Polska a udatný Jan má pokrokové myšlení, díky kterému snad nakonec dosáhne vysněné věčné slávy!
ČTĚTE TAKÉ: RECENZE: MASTIČKÁŘ JE PŘEKVAPENÍM ROKU OD NETFLIXU. FILM, U KTERÉHO UKÁPNE I SLZIČKA
Komedie, kterou má na svědomí režisér Maciej Buchwald, se aktuálně na českém Netflixu drží na 5. příčce nejsledovanějších seriálů a podle hodnocení na ČSFD, kde má 82 %, to vypadá, že diváky doslova nadchl.
„Má to něco z Blackaddera a něco z Norsemen. Na polský seriál dokonce velmi odvážně zkoumá témata, která by v polské televizi neprošla. Člověk si až říká, jaká je škoda, že si takhle hezky neumíme udělat legraci ze sebe, naposledy snad Kosmo. Velmi doporučuji pustit si v polštině s titulky. I když dabing není vysloveně špatný, nemá to prostě tu brizanci originálu,“ píše jeden z recenzentů webu.
A 1670 baví i diváky v zahraničí. Na globální hodnotící platformě Rotten Tomatoes má dokonce 96 %. „Humor, estetika, postavy (zejména Jan Paweł), odkazy na pop kulturu a celková láska vložená do tohoto seriálu z něj dělají jeden z nejlepších polských seriálů, jaké jsem viděl,“ píše jeden z recenzentů a další jednoduše doplňuje: „Skvělý humorný pohled na polskou historii s moderním pohledem na aktuální dění.“
„Velká Británie měla své Monty Pythony a Polsko mělo tohle, nejzábavnější a nejvtipnější satiru, jakou jsem kdy viděl,“ píše o seriálu další divák a není sám, kdo zmiňuje Montho Pythona. Mnozí ve svých příspěvcích přiznávají, že je tento polský počin příjemně překvapil. Noho diváků pak 1670 srovnává se sitkomem Kancl, který se však odehrává v Polsku 70. let 17. století.
TAKÉ JSME PSALI: NEJLEPŠÍ VÁNOČNÍ FILMY PODLE REDAKCE NETFLIXERU: SKVOST ČESKÉ KINEMATOGRAFIE, ABSOLUTNÍ KLASIKA NEBO LEGENDA, KTERÁ BAVÍ UŽ PŘES 30 LET
Zdroje: Netflix, Rotten Tomatoes, ČSFD