Recenze: Nadržená teenagerská komedie konečně dosáhla vyvrcholení. Sexuální výchova je nejlepší seriál, který si teď můžete pustit

Čtvrtá a zároveň poslední řada oblíbeného seriálu, který vás dokáže pobavit a zároveň poučit nejen v oblastech sexu, je konečně tady. Sexuální výchova (Sex Education) končí v tom nejlepším a i na závěr má rozhodně co nabídnout.

Po uzavření střední školy Moordale čelí Otis, Eric a pár dalších bývalých studentů nové výzvě. Čeká je první rok s novými spolužáky na Cavendish Sixth Form College, které si možná během sledování oblíbíte, anebo vás naopak budou iritovat a štvát. Varianty se najdou obě. Jestli vám přišlo, že je ve třetí řadě postav až přespříliš, držte si klobouky, protože čtyřka je obsazená ještě hustěji.

A jak to moordalským vlastně půjde na nové škole? Otis už dávno není postavou, kolem které se točí celý seriál. Ale rozhodně je pořád tou z nejdůležitějších a nejzábavnějších. Tentokrát je nervózní z toho, jak si na nové škole zařídí kliniku jako sexuální terapeut. Jenomže to nebude mít vůbec lehké. O to horší celá situace bude, až zjistí, že má konkurenci. Tato dějová linka je jedna z hlavních, kolem které se prolínají všechny ostatní, a rozhodně je zábavná a dokáže zasáhnout do mnoha dalších.

TAKÉ JSME PSALI: Erotika a scény plné vášně: 5 seriálů plných sexu, kterými vás Netflix pobaví i nažhaví

Eric vede vnitřní boj týkající se jeho orientace a církve, která je důležitá pro něj i pro jeho rodinu. Jeho postava patří v této řadě k těm nejsympatičtějším, navzdory tomu, jak dokázal být v některých předchozích občas otravný, a jeho příběh je dost zábavný.

Mezitím se modlí, aby se z nich s Otisem nestali looseři, jako na Moordale. Cavendish je však úplně jiná škola, než čekali. Pro všechny moordalské studenty přináší pořádný kulturní šok. Mysleli si, že jsou pokrokoví, ale nová škola je na úplně jiné úrovni. Na společné zahradě se denně cvičí jóga, každý student má svůj vlastní tablet, přes který se řeší naprosto vše, panuje tu silná atmosféra udržitelného rozvoje a studenti jsou až přehnaně laskaví?! Anebo jen zdání klame?

Jestli vám přišli studenti na Moordale v minulých řadách různorodí a rasově i genderově velice promíchaní, na Cavendish je tohle všechno v daleko větším měřítku.

Ncuti Gatwa jako Eric Effiong na party v seriálu Sexuální výchova (4. řada)

Viv je ze zdejšího nesoutěživého přístupu studentů naprosto unešená, zatímco Jackson se stále snaží překonat rozchod s Calem, zkouší nezávazný sex a konečně zjistí, co mu dělá dobře. Bohužel však musí také čelit strachu z rakoviny a zároveň chce prozkoumat blíže svůj původ, jenž mu nedá spát.

Aimee zkouší něco nového, a tak se rozhodne maturovat z umění. Najde v něm konečně samu sebe? Její postava v této řadě patří k těm zábavnějším a nejsympatičtějším a pokud jste si ji do teď nezamilovali, možná se vám to stane právě teď. Adam mezitím přemýšlí, co bude dělat, protože ho běžné setkání příliš neláká. K tomu mu stále tak trochu leží v žaludku vztah s otcem. Ačkoliv má divák s Adamem celkem soucit, jeho mlčení a výrazy jsou občas trochu ubíjející.

ČTĚTĚ TAKÉ: Recenze: Sci-fi thriller V ráji má děsivý koncept, působivý futuristický svět a rozhodně není procházkou růžovým sadem

Aimee Lou Wood jako Aimee Gibbs v seriálu Sexuální výchova (4. řada) drží v ruce své džíny.

Maeve si v Americe plní svůj sen na prestižní Wallaceově univerzitě, kde ji učí kultovní spisovatel Thomas Molloy. Ačkoliv patří její postava mezi ty nejoblíbenější, může se stát, že vám v poslední řadě chvílemi trochu poleze na nervy. I její dějová linka má však co nabídnout a v problémech, se kterými se potýká, se mnoho diváků jistě najde. V závěru je celkem inspirativní a její příběh týkající se studia může některé jedince nakopnout.

Čtvrtá řada Sexuální výchovy opět představuje hromadu dějových linií, které jsou tentokrát všechny naštěstí zakončeny. Jde přece jen o poslední řadu. Je tu ale jeden konec, se kterým možná mnozí nebudou spokojeni. A kdo ví, některé diváky a skalní fanoušky seriálu rozhodně může štvát.

Stejně jako předchozí série má i tato spoustu rozchodů, nečekaných nových spojení a dalších vztahových zmatků. Nové epizody opět dokážou bez zábran mluvit o sexu a věcech s ním spojených a poučit nejen teenagery, ale i dospělé diváky. Nechybí pár peprných scének i obrázky, ze kterých vám bude stydno za všechny oblíbené postavy. A to nám věřte!

MOHLO BY VÁS TAKÉ ZAJÍMAT: 10 zajímavostí o Sexuální výchově: Herci před natáčením sexuálních scén sledovali pářící se zvířata

Emma Mackey jako Maeve Wiley v Sexuální výchově sedí u stolu a zamyšleně se dívá do strany.

Kromě sexu se zde nezapomíná na téma pohlavní identity, ale řeší se zde i spousta dalších problémů, které mohou potkat každého člověka. Mezi ně patří například témata jako zadluženost, ghosting, šikana, psychické týrání, paranoia, toxické vztahy, náboženství, smrt, závislosti, nemoci, traumata z dětství a poporodní deprese. S těmi se nepotýká nikdo jiný než Gillian Anderson alias Jean, která si v minulé řadě prošla těžkým porodem, a navíc zůstala na dítě sama bez partnera. Její linka bude i tentokrát velice zajímavá a zábavná.

Vše je zpracováno s působivou směsí citlivosti a humoru. Seriál se drží své retro atmosféry a působí jako komedie pro teenagery z osmdesátých nebo devadesátých let, ovšem s dnešními technickými vymoženostmi a tématy této doby. Žádný díl není nudný, pořád se něco děje a ani po čtvrté řadě seriál neupadá. Ba naopak, chvílemi byl i zábavnější než třetí řada. Je však škoda, že konec byl celkem rychlý a divák neměl příliš času na to si vychutnat ukončení příběhů jednotlivých postav. Mohlo jim být věnováno trochu více času.

Ve svém závěru dokázala série zůstat krkolomně upřímná a poutavě srdečná, s tou správnou dávkou patosu.

Čtvrtá řada Sexuální výchovy je právě teď na Netflixu.

Zdroje: Autorka článku