Recenze: Ambiciózní Problém tří těles může být novým tahounem Netflixu. I přes pomalý rozjezd jde o velmi podařené sci-fi dílo

Na Netflix konečně dorazilo očekávané sci-fi Problém tří těles (3 Bod Problem), natočené podle prvního dílu úspěšné knižní trilogie čínského spisovatele Liu Cixina. Od seriálu, který si vzali na paškál tvůrci Hry o trůny, se mnohé očekávalo. A hotové dílo opravdu není vůbec špatné.

Seriál Problém tří těles natočený podle slavné sci-fi trilogie Liu Cixina mají na svědomí tvůrci Hry o trůny. Ti také slíbili, že půjde o velkolepou podívanou, něco, co milovníci sci-fi ještě prý neviděli. Knižní předloha u nás vyšla v roce 2018 a okamžitě si získala mnoho fanoušků sci-fi a fantasy literatury. Liu Cixin za ni coby první Asiat v historii získal významnou cenu Hugo. Kniha si pohrává s myšlenkou, že ve vesmíru nejsme sami. A když už někdo do vesmíru nemoudře vyšle signály, neměl by počítat se zrovna nejvlídnější odezvou.

Seriál má trochu pomalejší rozjezd a první díl, který má diváka uvést do děje, se poměrně táhne. Když ale zatnete zuby a vydržíte, a určitě vydržte, čeká vás podívaná, která opravdu stojí za to, podívaná plná zajímavých zápletek a pomalu se rozplétající příběh, který je velice fascinující a neokoukaný.

Vše začalo osudovým rozhodnutím mladé ženy v Číně v 60. letech minulého století, které se odráží v prostoru a čase až do současnosti. Když se před jejich očima nevysvětlitelně rozplynou přírodní zákony a postupně začnou umírat jejich přátelé a známí, spojí úzká skupina geniálních vědců své síly s neortodoxním detektivem Da Shim, perfektně zahraným Benedictem Wongem (známého např. z Doctora Strange), a jeho nadřízeným Wadem (Liam Cunningham), aby čelili největší hrozbě v dějinách lidstva.

Příběh knihy se odehrává převážně v Číně a sleduje desetiletí života vědkyně Ye Wenjie, od jejího mládí během kulturní revoluce až po dobu, kdy žila a pracovala ve vzdáleném výzkumném zařízení. Na rozdíl od knižní předlohy, jsme se v seriálu z úvodu v Číně a pracovních táborů v Mongolsku, kde Ye Wenjie perfektně zahraná Rosalind Chao a v mládí Zine Tseng, spustila řetězovou reakci, velmi rychle přesunuli do Anglie, kde se setkáváme s řadou dalších důležitých postav a jejich příběhy.

Pro usnadnění standardního seriálového tempa plného událostí a mezilidského napětí je v netflixovské verzi řada postav, které v románu neexistovaly, osobností, které diskutují o morálních sugescích. Hlavní partu zde tvoří bývalí spolužáci z Oxfordu – Jovan Adepo jako Saul, John Bradley jako Jack, Jess Hong jako Jin, Alex Sharp jako Will a Eiza González jako Auggie. Všichni z nich představují různé myšlenky a témata z románu a jeho pokračování.

Parta vědců v seriálu Problém tří těles

I když to chvíli trvá, nakonec si divák s většinou postav dokáže vytvořit vztah a najít si mezi nimi své oblíbence. A dokonce je tady i pár velmi emotivních momentů. Bradley, Hong nebo Sharp vnášejí do svých rolí dostatečnou přirozenost a hrají je opravdu skvěle. Jsou tady ale i některé výkony, které považuji za slabší. Například ten Jovana Adepa nebo Eizy González. Její nanotechnoložka Auggie je v celém příběhu celkem dost důležitou postavou, a to jak v knize, tak v seriálu. Ovšem v seriálu jí má člověk tu geniální vědkyni zkrátka problém uvěřit. Ale jak už to tak bývá, nějaká ta sexy kráska se symetrickým obličejem, na kterou se dobře dívá, prostě musí být téměř v každém filmu či seriálu.

Eiza González jako Auggie Salazar (Problém tří těles)

Pokud čekáte klasický sci-fi příběh, kde vzduchem létají vesmírné lodě, a neznáte knižní předlohu, možná budete trochu překvapeni. Ale Problém tří těles je od klasických sci-fi příběhů celkem odlišný. Místo toho se připravte na mimozemskou civilizaci opředenou mnoha záhadami, která s lidskou rasou komunikuje prostřednictvím velmi vyspělé virtuální reality ve formě videoher. Virtuální svět je pak vrcholem vizuálního úspěchu Problému tří těles.

John Bradley jako Jack Rooney (Problém tří těles)

Až na pomalý rozjezd mě Problém tří těles nesmírně bavil a byla mi sympatická i loajální přátelství dotvářející příběh, který je rozhodně nezapomenutelný. Tempo, které bylo nasazeno od druhé epizody, bylo příjemnější a celý příběh hezky ubíhal. Zvědavost mi nedovolila se od jednotlivých epizod odtrhnout, aby mi něco důležitého neuteklo.

Témata seriálu jsou fascinující a nápady svěží. Problém tří těles má našlápnuto k tomu, aby se stal jedním tahounů Netflixu. Ovšem otázkou je, jak velký úspěch sklidí ve sledovanosti, aby streamer dovolil další dvě řady. Bez těch příběh nemůže být každopádně kompletní, protože první řada obsahuje pouze příběh první knihy, kde se vše teprve rozjíždí a dává do pohybu.

Zdroj: Autorský text