Letošní sezóna formule 1 je u konce a v roce 2026 ji opět shrne již osmá řada seriálu Netflixu Drive to Survive (F1: Touha po vítězství). Materiálů je jistě nasbíráno požehnaně. Letošní sezóna měla takřka vše – od šokujících odchodů po strhující závodní drama. Jaké jsou ty nejzadnější momenty, které bychom v Formula 1: Drive to Survive mohli vidět?
Hamilton a Ferrari: Ambiciózní přestup a tvrdé přistání
Přestup sedminásobného šampiona Lewise Hamiltona do týmu Ferrari patřil k největším tématům roku. Všichni od něj měli velká očekávaná, avšak vše se nakonec zvrtlo spíše v dramatické fiasko. Hamiltonova vyjádření na konci sezóny byla plná frustrace a dokonce se nechal slyšet, že se netěší ani na sezónu 2026. I když trvá na tom, že svého rozhodnutí přestoupit z Mercedesu k Ferrari nelituje, jeho výkony v červeném monopostu jsou zatím ostře pod očekáváním. Brit vyhrál pouze sprint v Číně a v tradičních závodech se držel mimo stupně vítězů. V Las Vegas dokonce poprvé ve své kariéře kvůli špatné rychlosti startoval do závodu z posledního místa. A ani v Kataru to nebylo o moc lepší.
Celkově Scuderia prožila bídnou sezónu. Vozy Ferrari zaostávaly za nejrychlejšími auty na trati, a tým se postupně odtrhl z čela šampionátu. Charles Leclerc sice dokázal z auta stále něco vyždímat – bodoval opakovaně v top 10, ale i on na konci sezóny pošilhával spíše po přežití než po šanci na vítězství. Hamilton a Leclerc navíc společně bojovali se špatnou přilnavostí vozu v rychlých pasážích. Je jasné, že Ferrari přes zimu čeká pořádná makačka.

Změny ve vedení Red Bullu a „prokletá“ sedačka
U Red Bull začala sezóna poměrně bouřlivě. Po dvou slabších závodech tým v březnu oznámil přesun Yukiho Tsunody do hlavního týmu místo Liama Lawsona, kterému se nedařilo. Ten přestoupil do sesterského týmu Racing Bulls. Tsunoda dostal šanci již na Velké ceně Japonska, ale v „prokleté“ sedačce v druhém voze ani on příliš nepředvedl. Žádný z pilotů zkrátka nedokázal dlouhodobě držet krok s Maxem Verstappenem, který i přes nepřízeň z monopostu vždycky alespoň něco vyždímal.
Od nástupu Verstappena prošla druhou sedačkou Red Bullu celá řada jezdců (Ricciardo, Albon, Gasly, Pérez, Lawson a nyní Tsunoda) a žádný z nich nesplnil očekávání. Po internetu dokonce kolovala spousta memů, že se talentovaný Isac Hadjar ze sesterského týmu drží zuby nehty, aby do Red Bullu nemusel.
Nečekaný konec Christiana Hornera
U Red Bullu se toho ale dělo v sezóně 2025 daleko víc. V červenci tým s okamžitou platností uvolnil z funkce dlouholetého šéfa týmu Christiana Hornera a nahradil ho Laurentem Mekiésem jako novým výkonným ředitelem. Horner vedl Red Bull od roku 2005 a jeho odchod po dvaceti letech znamená konec jedné éry. Toto rozhodnutí otevřelo mnohé spekulace o budoucnosti týmu a změnách, které s novým vedením přijdou.

Nečekané pódiové úspěchy: Hülkenberg a Hadjar
Sezóna 2025 přinesla několik překvapení v podání jezdců z prostředního pole i nováčků. Zkušený Němec Nico Hülkenberg konečně prolomil smůlu, když se v britském Silverstonu, v proměnlivých deštivých podmínkách, ze startu z 19. pozice dokázal vyšplhat až na třetí. Po 239 startech v F1 byl jeho „sen o pódiu“ konečně.
Svůj debut na pódiu slavil také talentovaný 20letý Francouz Isack Hadjar. V domácím závodě v Nizozemsku bojoval o nejlepší výsledky s jezdci McLarenu i Verstappenem a nakonec dojely třetí místo. Pro Hadjara, který v úvodu roku přišel o body hned v prvním závodu, kdy měl nehodu, šlo o splněný sen. Jeho výsledek přinesl nejen radost týmu Racing Bulls, ale také vzácný moment – první pódiové umístění jejich monopostu od roku 2021. To tehdy získal Gasly v Ázerbájdžánu.
Nováček Kimi Antonelli a jeho zázračný potenciál
Velkou pozornost vzbudil také fenomenální výkon devatenáctiletého Kimiho Antonelliho, který debutoval v týmu Mercedes. Během sezóny 2025 obsadil hned několik stupňů vítězů, což je u nováčka naprosto ojedinělý úspěch. V Kanadě v Torontu dosáhl na třetí místo, v Brazílii (Interlagos) byl druhý, a v Las Vegas se po diskvalifikaci obou McLarenů dostal znovu na třetí pozici. Při svém třetím místě v Kanadě se stal vůbec nejmladším jezdcem v historii F1, který získal pódium. Na premiérové vítězství v závodě zatím mladý Ital, který má mimochodem českou přítelkyni, ještě čeká, ale sprintové vítězství v Miami a rekordní pódiové umístění ukazují, že z tohoto pilota roste horký adept do budoucna. Mercedes si díky jeho výkonům zajistil velmi slibnou posilu do dalších let.

George Russell v životní formě
Na rozdíl od loňského roku, kdy týmu Mercedes chyběla spolehlivost, rok 2025 patřil Britovi Georgi Russellovi. V říjnu tým po dlouhém čekání konečně oznámil, že se Russell dohodl na nové smlouvě pro rok 2026 a proslýchá se, že je víceletá. Po stránce výkonů byl rok 2025 pro Russella zatím nejlepším rokem ve formuli 1. Vyhrál dvě velké ceny (v Singapuru a v Kanadě) a na stupních vítězů byl celkem 9x. Stabilně se umisťoval TOP 5 a zásadně pomohl Mercedesu k druhému místu v Poháru konstruktérů. Sám poznamenal, že budoucnost po velké regulační změně pro rok 2026 jej motivuje a že na svou „dosavadně nejsilnější sezónu“ chce stavět i dál.

Norris vs Piastri a nepopulární papaya rules
Tým McLaren vstoupil do sezóny 2025 ve velkém stylu a na začátku to vypadalo, že je nikdo nezastaví. Lando Norris s Oscarem Piastrim strhli pozornost nejen mnoha vítězstvími, ale i vyhroceným soubojem o šampionát. Po jednom takovém dramatickém souboji se rozhořel i interní spor: v závodě v Monze tým po zastávce v boxech nařídil Piastrimu, který v té době vedl šampionát, aby Norrisovi propustit pozici, což vyvolalo mediální debatu o spravedlnosti v týmu. A takových momentů, nad kterými se rozohnil nejeden vášnivý fanoušek F1, bylo za sezónu víc. Takzvaná „papaya rules“ se stala velmi diskutovaným tématem. Piastri po incidentu ujišťoval, že si všichni sedli a vysvětlili si priority do zbytku sezóny. Vzájemný souboj přesto pokračoval až do konce sezóny.
V předposledním závodě navíc tým udělal nejhorší rozhodnutí, jaké mohl. Při výjezdu safety caru v Kataru všichni zajeli do boxů, kromě McLarenu. Norris tak spadl až na páté místo a čtvrtou příčku nakonec získal jen díky chybě Kimiho Antonelliho v posledním kole. Oscar Piastri zajel svůj nejlepší víkend snad v celé kariéře, přes to skončil druhý za Maxem Verstappenem, a to jen kvůli této úvodní chybě týmu. V šampionátu tak rázem spadl za Maxe Vertappena na třetí místo a on i Lando Norris byli po závodě pěkně naštvaní.

Verstappen: Noční můra McLarenu
McLarenovskou euforii v samém závěru sezóny překazil Max Verstappen, který na přelomu léta zahájil jeden z nejimpozantnějších finišů v novodobé F1. Od léta až do konce roku vyhrával nebo se umisťoval na stupních vítězů a bodově se přiblížil oběma jezdcům McLarenu natolik, že museli mít na čele pořádně hluboké vrásky. K návratu do boje o titul mu pak pomohla ještě diskvalifikace obou “papaájových” vozů z velké ceny Las Vegas kvůli nadměrně opotřebované podlaze. V tu chvíli měl totiž stejně bodů jako Oscar Piastri. Po Vegas se výpočetní hrátky změnily a Norrisův náskok na lídra se smrskl na 24 bodů. O titul se tak muselo bojovat až do samotného konce sezóny, což je pro kamery Netflixu naprostá slast. Znamená to totiž dostatek materiálu a napětí pro nadcházející 8. sérii.

McLaren získává pohár konstruktérů
Zatímco Piastri a Norris sváděli souboj o individuální prvenství, jejich tým McLaren přepisoval historii v Poháru konstruktérů. Stejně jako v roce 2024 tým z Wokingu zůstal dominantní a odnesl si tak po 26 letech druhý pohár za sebou. Sezona byla od začátku v barvách papáji: McLaren v prvních 18 závodech získal 12 vítězství a titulu konstruktérů si v Singapuru zajistil dokonce šest závodů před koncem sezóny. Pro tým to byl také 10. konstrukérský titul v dějinách a první obhájení od éry z konce 80. let.

Personální změny v Astonu Martin
Sezóna 2025 byla na čachry v týmech celkem štědrá. Jak již bylo zmíněno, Christian Horner z Red Bullu svým odchodem uzavřel kapitolku letité spolupráce s Maxem Verstappenem. Další velkou změnou je přesun technického génia Adriana Neweyho. Ten od začátku roku spolupracuje s týmem Aston Martin a v listopadu bylo oficiálně oznámeno, že se od sezóny 2026 se stane jeho novým týmovým šéfem. Andy Cowell, stávající šéf Aston Martin, po dokončení restrukturalizace převzal roli technického stratéga. Tímto krokem tým zřetelně signalizuje ambice do nové éry.
Sainzův vzestup ve Williamsu
Carlos Sainz se stal v roce 2025 symbolem nového začátku. Po přestupu do Williamsu předvedl všechen svůj talent a zkušenosti. Tým z Grove, dlouho uvázlý ve středu pole, najednou těží z jeho houževnatosti a hladového ducha. Španělský pilot sbíral body a dostal se i na stupně vítězů. V Baku exceloval v kvalifikaci a celý závod udržel třetí místo, na stupních vítězů na stejné pozici pak dojel i v Kataru. Takový dramatický zvrat si Netflix jistě v F1: Touha po vítězství nenechá ujít. Navíc, když za jeho úspěchem stál i malý talisman pro štěstí v podobě nálepky jednorožce od malé fanynky.
Smutná je druhá stránka věci, a právě již zmiňované trápení Lewise Hamiltona, který Sainze nahradil v červeném voze Ferrari. Kdo by to byl řekl, že Carlos Sainz ve Williamsu získá podium dříve, než sedminásobný mistr světa na Ferrari. Kontrast Hamiltonova trápení a Sainzova triumfu dodal sezoně 2025 zase i jedno drama navíc.
Trnitá cesta Landa Norrise k titulu
Neméně zajímavá bude i celá cesta dnes už mistra světa F1 pro rok 2025 k titulu. Lando Norris to totiž vůbec neměl snadné. První polovinu sezóny vedl jeho týmový kolega Oscar Piastri a i když se v závěru dostal do vedení, dostáhl se na něj pořádně Max Verstappen. Nakonec ale dokázal Lando svou pozici uhájit a v poslední závodě v Abu Dhabi, kdy se mu chvíli stupně vítězů snažil vyfouknout Charles Leclerc, nakonec dojel na třetí pozici, což mu stačilo k zisku titulu. Ten nakonec vyhrál jen dva body přes Maxem Verstappenem, zatímco Oscar Piastri skončil v poháru jezdců třetí.

Materiálu pro Netflix je dost
Dalším zajímavým tématem budou jistě adaptace stájí na technické změny v F1, vývoj mladých talentů z juniorských programů, oznámení jezdců Cadillacu, kterými budou Valtteri Bottas a Sergio Perez. nebo interní spory v ostatních týmech. Zkrátka materiálu je dost, a fanoušci mohou očekávat, že se všechna zajímavá témata nějakým způsobem prolnou do poutavého vyprávění nové řady Formula 1: Drive To Survive.
Každopádně, 8. řada pořadu F1: Touha po vítězství 2026 slibuje hodně divácky zajímavých momentů, u kterých budou pohledy do zákulisí jistě velmi zajímavé. Opět jistě bude stát za to si připomenout, že šlo v roce 2025 zase nejen o výsledky, ale hlavně o příběhy, které za nimi stojí. Všechno je to vždycky o lidech, vztazích a chvílích napětí, které bývá ve formuli 1 často pořádně na hraně.

Kdy vyjde nová řada Formula 1: Drive to Survive?
Jak už jsme zvyklí z předchozích let, Formula 1: Drive to Survive vychází vždycky těsně před začátkem nové závodní sezóny. Ta začne GP Austrálie, která se jede 6. až 8. března. To znamená, že bychom se nových dílů mohli dočkat už na konci února, možná kolem 26. či 27. dne v měsíci.

Zdroje: sezóna F1 2025, F1