Recenze: Vyzkoušeli jsme televizi nové generace Samsung Neo QLED. Nahradí kino a vylepší veškeré akční scény

Tereza Pulgretová

Každý správný milovník filmů a seriálů si nepřeje nic jiného, než se v klidu podívat na svoje oblíbené kousky. Aby za nimi nemusel do kina, musí si domů ale pořídit výkonnou obrazovku, na které uvidí sebemenší detail nejen o půlnoci, ale třeba i v pravé poledne. Právě to a mnohem víc slibuje nová generace televizí od Samsungu a jednu z nich za vás naše redakce s radostí vyzkoušela.

Když člověk vybírá domů nové vybavení, jedna z prvních věcí, na které kouká, je cena. Poté přichází dlouhé vnitřní debaty o tom, zdali je opravdu potřeba sahat po dražší variantě a zdali mezi technologiemi za více peněz a těmi levnějšími bude skutečně takový rozdíl. O vysavačích, fénech nebo mixérech mluvit nebudeme. Do ruky se nám ovšem dostala televize nové generace 65″ Neo QLED 4K QN90D, u které se s cenou rozhodně vyhoupla nahoru i kvalita. A jako správní filmoví a seriáloví nerdi jsme ji pečlivě otestovali na našich nejoblíbenějších kouscích.

Ostrá jako břitva

Začneme tím nejlepším, což je u Neo QLED rozhodně obraz. Televize disponuje řadou novinek, jako jsou Mini LED diody a rychlejší grafický procesor s vyšším množstvím takzvaných neuronových sítí, než měly její předešlé verze. No a pokud vám, stejně jako nám, tyto odborné výrazy nic moc neříkají, ilustrujme si to na příkladu.

Přístroj o 65″ úhlopříčce nám Samsung půjčil v době, kdy mediální svět ovládala olympiáda, a tak jsme neváhali a zkusili si turnaje naladit také. Zejména u sportů, jako je třeba tenis, se podívaná proměnila v úplně jiný zážitek, než na jaký jsme byli dosud zvyklí.

Televizor díky AI automaticky doostřuje rychlé pohyby, které jindy bývají rozostřené. Umělá inteligence totiž rozezná, co se před kamerou skutečně děje a obraz podá v kompletní vykreslené podobě. Kam zrovna letí míček či puk vám tak už nejspíš nikdy neunikne, ani se nestane, že by se v rozhodujících sekundách záběry zasekávaly. Upscaling technologie společně s AI dokáže ze záběrů dostat výrazný prostorový efekt, což jsme si kromě sportu ověřili také na akčních klasikách, u kterých nám připadalo, jako kdyby postavy stály doslova přímo před námi.

Televize Samsung

Uslyšíte spadnout špendlík na zem

K co nejreálnějšímu pocitu ze snímků všeho druhu, ať už jde o zmiňované akčňáky, srdceryvná dramata nebo vtipné komedie, dopomáhá i prostorový zvuk Dolby Atmos. Jedna z přidaných technologií (OTS) totiž dokáže vystopovat, odkud zvuk ve filmu přichází, a přesně z toho směru ho odprezentuje i divákovi. Umělá inteligence si navíc hravě poradí i s okolním ruchem nebo nechtěnými elementy přímo v jednotlivých scénách. Hlasy postav tedy zvýrazní natolik, aby vám neunikl žádný dialog.

Aby černá černá byla

Nejspíš nejdůležitější bod, který výrobce zákazníkům s novým modelem slibuje, je ztmavování obrazu jako u OLED televizorů. My jsme si to ověřili na našich milovaných Stranger Things, ve kterých je opravdu velké množství ponurých a ne tak dobře čitelných scén, což na nekvalitním zařízení dokáže značně znepříjemnit celý zážitek.

O tom, jak dobře přístroj reprodukuje hloubku černé barvy jsme se ale přesvědčili už v úvodu. Tmavé scény vůbec nesvítí a kontrast se zdá oku téměř dokonalý. Nutno ovšem říct, že stále ale ne na takové úrovni, jako u OLEDu. Na rozdíl od OLED modelů se ale QLED může chlubit také lepší kvalitou barev a hlavně vysokým jasem. Díky automatické optimalizaci jasu bychom si popřípadě napínavý souboj s nelítostným Vecnou mohli užít i uprostřed dne, kdy za okny svítí ostré sluníčko. A co víc, snižuje tak i spotřebu energie.

Tyto vytuněné aspekty si zamilují například fanoušci zvířecích dokumentů, kde v záběrech ze sněžných oblastí často není vidět vůbec nic kromě jedné velké bílé plochy. Summa summarum, žádné mhouření očí, abyste na obrazovce zachytili aspoň něco, už vás rozhodně nečeká.

Televize Samsung

Zazvonil zvonec, pohádka ale pokračuje

Co dodat nakonec? Když nám jedna z vlajkových lodí Samsungu přistála v obýváku, nestačili jsme žasnout. S vědomím trochu vyšší ceny (61 990 Kč), kterou spatřujeme snad jako jedinou nevýhodu, jsme si jistí, že se tato investice vyplatí. Obraz, který technologie nabízí, rozhodně není běžný a dosud jsme se s takovou kvalitou nesetkali. I přesto značka vyrábí i některé další a ještě o kousek lepší modely v rozlišení 8K série QN900D. Námi testovaný kousek lze ale brát jako zlatou střední cestu mezi kvalitními televizory pro běžného uživatele, který chce ale přece jen něco navíc, zároveň ale nemůže jen tak z kapsy vytáhnout sto tisíc korun.

Zvuk se prakticky vyrovná úrovni obrazu, navíc se dá dobře podpořit funkcí Q-Symphony a spárováním s externím reproduktorem. Nutno dodat, že se výsledek také bude lišit podle toho, zdali si zákazník nového miláčka pověsí na zeď (k čemuž vybízí jeho až nečekaně tenký a elegantní design), či zdali přístroj nechá na stojanu.

Neo QLED je hodně specifická televize, která se bude líbit zejména velkým fanouškům filmu nebo sportu, oblíbí si ji ale určitě také gameři. Nejen pro dokonalé barvy, které navíc dokáže automaticky doladit podle žánru sama AI, ale díky službě Game Pass hráči ušetří peníze za nové konzole k Xboxu. K času strávenému u svých oblíbených kousků jim nyní postačí už jen herní ovladač.

Ovladač

Balíček všech výše zmíněných výhod, mezi kterými snad vzhledem k cenové kategorii není nutné zmiňovat to, že jde televize zcela plynule, bez záseků a uživatel na nic nečeká, čítá ještě jednu vychytávku. Samsung Knox Security a tým specialistů chrání všechna citlivá data před zneužitím skrze různé zabezpečovací vrstvy. Člověk se tak při zadávání hesel či PINů nemusí bát, že ho některé kroky vyjdou třeba dráž, než původně počítal.

Třešničkou na dortu už je jen jednoduchý ovladač, který nemusí uživatel nijak sáhodlouze studovat, i tak na něm ale najde vše potřebné. To ale rozhodně nejsou baterky, protože se ovládání díky solárnímu panelu dobíjí „samo“ pomocí slunečního světla.

Zdroje: Testování televize Neo QLED 4K QN90D