Dcera slavného režiséra vyrůstala v macho prostředí, nyní točí filmy o ženské samotě. Sofia Coppola slaví narozeniny

Tereza Pulgretová
Foto: Paramount Pictures

Jen málokdo umí svými filmy pohladit a rozesmutnit duši tak, jako to zvládá Sofia Coppola. Dcera filmového velikána se do divácké paměti zapsala především snímky Ztraceno v překladu či Marie Antoinetta. Oscarová režisérka známá pro silné ženské hrdinky a specifický styl tvorby, jež vyvolává sladkobolnou nostalgii, dnes slaví třiapadesáté narozeniny.

Rodinná tradice

Sofii Coppole byl talent a cit pro vizuální umění dán do vínku už v kolébce. Narodila se 14. května 1971 do rodiny, jejíž hlavou je slavný režisér Francis Ford Coppola, který má na svědomí filmovou ságu Kmotr s Al Pacinem. Také v jejím širším příbuzenském kruhu lze najít další profláknutá jména. Za bratrance má totiž oscarového herce Nicolase Cage.

Úspěšná tvůrkyně se díky rodinným vazbám motala na place už jako dítě a aniž by si to uvědomovala, celou dobu se učila umění filmu. V gangsterském dramatu podle stejnojmenného bestselleru Maria Puza si dokonce zahrála roli Mary Corleone. Její kariérní cesta ale nebyla jednoduchá, protože nechtěla žít ve stínu otce, ačkoliv šla v jeho šlépějích. Vliv na ní měla i matka Eleanor, která se rovněž věnovala umění. „Táta je velmi maskulinní a když šlo o filmařinu, vždycky se mnou jednal stejně, jako s mými bratry. Navíc jsem vyrostla se samými kluky. Všech devět mých nejbližších vrstevníků byli kluci,“ okomentovala.

ČTĚTE TAKÉ: KARIÉRU ODSTARTOVAL V PORNOKINĚ, DNES JEHO FILMY PATŘÍ K TĚM NEJSLAVNĚJŠÍM. REŽISÉR QUENTIN TARANTINO SLAVÍ NAROZENINY

Snová nostalgie

Právě intenzivní a svým způsobem „macho“ prostředí poznamenalo styl, ke kterému Coppola ve svých dílech tíhne. A protože ani filmy, které vznikaly v době jejího dospívání, nebyly k dívkám příliš citlivé, svoji feminitu si musela velmi chránit. Často jí snímky s hlavními hrdinkami připadaly laciné, a právě to chtěla změnit. „Všechny režisérky se oblékaly jako muži a nebyl příliš prostor pro nějakou ženskost. K tomu jsem velmi přilnula a chtěla skrze film ukázat i tuto stránku věci. Asi to byla reakce na svět, ve kterém jsem vyrůstala,“ sdělila.

Není proto divu, že se v průběhu kariéry zapsala jako jedna ze stvořitelek takzvaného kultu smutných dívek a ikon ženské melancholie. V kouscích, jako je drama Ztraceno v překladu se Scarlett Johansson nebo Marie Antoinetta, již ikonicky ztvárnila Kirsten Dunst, ukázala svůj vytříbený vkus pomocí specifického zachycení silných emocí. Hrdinky v těchto filmech často zasněně hledí z okna a nečinně propůjčují smutku jakési hypnotické a nostalgické kouzlo, které k divákům promlouvá i po mnoha letech.

Životní osudy

Oba režisérčini bratři se po vzoru otce vydali také na dráhu filmových tvůrců. Málokdo si umí představit, v jak soutěživém prostředí se všichni sourozenci ocitli, navíc neustále žili na pomezí privilegií a tlaku, která život takzvaným nepobabies podstrkuje. Velká rána pro celou rodinu přišla v roce 1986, když nejstarší z tria, filmový producent Gian-Carlo Coppola, zemřel při lodní nehodě ve věku teprve dvaadvaceti let. Sofii v té době bylo pouhých patnáct let, husté domácí atmosféře navíc nepřidávaly časté aférky otce, kvůli kterým se rodiče hádali.

Foto: Sony Pictures Classics

Ačkoliv se Coppola o smrti jednoho ze starších bratrů na veřejnosti příliš nevyjadřovala, tyto tragické události se určitým způsobem promítly do jejích snímků. Sofiina matka Eleanor, která manželovo dílo zdokumentovala v úspěšném snímku Srdce temnoty: režisérská apokalypsa, zemřela letos v dubnu.

Múza Kirsten Dunst

I když je jméno režisérky v médiích snad nejčastěji spojováno s hercem Billem Murray, kterého fanoušci znají ze sci-fi komedie Krotitelé duchů, inspirací a múzou Coppoliny tvorby je Kirsten Dunst. Objevila se totiž hned ve čtyřech jejích filmech a sama tento vztah označuje nikoliv za pracovní, ale sesterský. Coppola pro ní je nejen vzorem, ale také umělkyni několikrát dodala potřebnou dávku sebevědomí.

„Pamatuji si, jak mi řekla, že se miluje můj úsměv a že si na své zuby nemám nikdy nechat sáhnout. Když jsem natáčela Spider-Mana, producenti mě hned posílali k zubaři. Dokonce mi zuby upravili na promo plakátech,“ Já jsem už ale dobře věděla, že takovou chybu nikdy neudělám,“ svěřila se herečka s hřejivou historkou.

PSALI JSME: NUDA A ŠPATNÝ HUMOR, STĚŽUJÍ SI ČEŠTÍ DIVÁCI NA NOVÉ KROTITELE DUCHŮ. KINOSÁLY ZEJÍ PRÁZDNOTOU

Zdroje: ČSFD, Kinobox, Mastermind, InsideHook, The New York Times, The New York Times, Vogue

Diskuze
Pokud chcete přispět do diskuze, musíte se přihlásit.