Hororová óda na mateřství, která hovoří o izolaci, samotě a ženské zlobě, překvapila na festivalu v Torontu. Amy Adams se v ní mění v zuřivou fenu

Tereza Pulgretová
Foto: Anne Marie Fox / Searchlight Pictures

Podzimní vlna filmových festivalů je v plném proudu a přináší tradičně pár zajímavých tipů, na co se diváci můžou těšit do kin. Jeden z kousků, který překvapil návštěvníky festivalu v Torontu, vypráví příběh na první pohled zcela obyčejný. Nakonec ale hororová komedie s názvem Nightbitch nabízí netypický pohled na mateřství a zachycuje ho způsobem, o kterém se běžně nemluví. 

„Mateřství je svině,“ zní slogan k novému americkému snímku režisérky Marielle Heller. V případě novinky s názvem Nightbitch by se ale slovo bitch dalo z angličtiny přeložit také jako fena. V hororové komedii, kterou tvůrci natočili podle stejnojmenné novely spisovatelky Rachle Yoder, se totiž novopečená a trochu zoufalá matka pomalu přeměňuje v psa. 

PSALI JSME: STAND-UP KOMIČKA NA NETFLIXU ŘEŠÍ TÉMA, KTERÉ REZONOVALO ČESKÝMI LVY. OBOUVÁ SE DO NĚJ S IRONIÍ A HUMOREM

Foto: Searchlight Pictures

Hlavní hrdinku si střihla herečka Amy Adams, po jejím boku stanul v kůži nechápajícího manžela Scoot McNairy. Jejich postavy, stejně jako batole, ve filmu postrádají jméno. Příběh se totiž nemá ničím vymykat a tvůrci chtěli, aby se takto s hrdiny dokázali diváci lépe sžít. 

I jako bezejmenní ale vykazují některé stereotypní znaky, podle kterých lze jasně určit, jaká je ve filmu jejich role. Například matka vypadá značně strhaně, má opuchlé nejen oči, ale i celý obličej a často je zachycena zasněná uprostřed nepříjemných každodenních situací. Třeba když má její novorozený syn k snídani pravidelný záchvat breku. 

ČTĚTE TAKÉ: NA NETFLIX PŘICHÁZÍ MYSTERIÓZNÍ SNÍMEK ŽENA V OKNĚ, NATOČENÝ PODLE POPULÁRNÍHO BESTSELLERU A. J. FINNA

Už v traileru lze vidět, jak Adams její kolega před kamerou říká, že by dal cokoliv za to, aby s malým mohl být každý den doma. Filmaři tak naráží na celospolečenský problém v podobě iluze, že mateřská dovolená je dle mnohých opravdu dovolená. Zbytek nadějí pak umírá, když se sledující dozvídají, že se matka kvůli dítěti vzdala svého životního snu být umělkyní. 

Do toho všeho navíc strhaná rodička začíná pozorovat určité tělesné změny. Připadá jí, že má ostřejší chrup, přepadá ji chuť na syrové maso a víc než s kýmkoliv jiným tráví čas s tamní smečkou. Sama už pak není schopná rozlišit, jestli je žena, nebo fenka. 

Po premiéře na Mezinárodním filmovém festivalu v Torontu rozděluje novinka kritiky na dva tábory. Někteří na snímek pějí samou chválu, jiní jsou zklamaní konvenčním uchopením netradičního pohledu na věc, jako je mateřství. 

„Jsem zklamaný, že z knihy, která je jakousi feministickou pohádkou, co se nebojí říct nahlas některá temná tajemství o mateřství, udělali tvůrci takový zvláštní slabý odvar,“ napsal za The Hollywood Reporter recenzent David Rooney.

„Je to svojský film o ženě, která se mění ve psa. Jasně, že to tedy bude určitým způsobem směšné. Ale tento počin je ve výsledku meditace a óda na mateřství, která hovoří o izolaci, samotě a ženské zlobě. To vše v čele s nebojácnou Amy Adams,“ okomentoval naopak za The AU Review Peter Gray.

Před rozsudkem diváků si tak film na Rotten Tomatoes zatím drží 69 %. Lidé si na snímek, ve kterém vedle zmíněných hvězd vystupují také Arleigh Patrikc Snowden, Emmett James Snowden, Zoë Chao, Mary Holland, Archana Rajan, Jessica Harper a Nate Heller, ve Spojených státech zajdou od 6. prosince. Datum uvedení do tuzemských kin zatím nebylo oznámeno. 

Zdroje: ČSFD, ELLEIndependent, The Hollywood Reporter, Rotten Tomatoes

Diskuze
Pokud chcete přispět do diskuze, musíte se přihlásit.