Když se milovníci hororového žánru dozvěděli o tvorbě snímku Černý telefon (The Black Phone), ve kterém došlo k trojnásobnému hvězdnému setkání v podání režiséra Scotta Derricksona, spoluscenáristy Roberta Cargilla a herce Ethana Hawkea, natěšeně trnuli hrůzou. Nyní se tento sedmdesátkově laděný horor na Netflixu probojoval do TOP 10 nejsledovanějších filmů, a to zcela zaslouženě.
Když se režisér a scenárista Scott Derrickson, který se díky svým snímkům V moci ďábla a Sinister řadí mezi nejvýraznější hororové tvůrce 21. století, rozhodl po natočení marvelovky Doktor Strange vrátit ke svým kořenům, fanoušci jásali. Vezmeme-li v potaz, že ke spolupráci na Černém telefonu přizval scenáristu Roberta Cargilla, se kterým dlouhodobě tvoří sehrané tvůrčí duo, byl úspěch nového hororu v podstatě zaručen.
To ovšem z dobrých předpokladů není vše. Předlohou nadpřirozeného hororu je stejnojmenná povídka Joea Hilla, syna Stephena Kinga, a hlavní roli v něm sehrává Ethan Hawke, který s tvůrčím duem v minulosti spolupracoval na Sinister.
Horor, který je spojen s opravdu zvučnými jmény, se odehrává v severním Denveru v roce 1978. Z ulic mizí dospívající chlapci, přičemž další na řadě je dlouhovlasý třináctiletý Finney. Netrvá dlouho, než je unesen a uvězněn v Grabberově kobce, což je prázdný zvukotěsný sklep, ve kterém se nachází špinavá matrace a staromódní černý telefon visící na zdi.
MOHLO BY VÁS TAKÉ ZAJÍMAT: TOP 5 HORORŮ, KTERÉ NAJDETE NA NETFLIXU. VÉVODÍ JIM JEDEN Z NEJLEPŠÍCH ČESKOSLOVENSKÝCH FILMŮ S 89 % NA ČSFD
Sériový vrah, jenž si libuje v maskách, se tu a tam ve sklepě objeví, aby své nové oběti naznačil hrozné věci anebo mu dal míchaná vajíčka. Ačkoli Finneymu oznamuje, že je telefon nefunkční, stále zvoní. Pokaždé, když ho chlapec zvedne, slyší na druhé straně hlas prozrazující mu informace o Grabberovi. Přestože mnohé z nich nikam nevedou, chlapcovi dochází, že se stal členem bratrstva obětí.
Snímku, který se aktuálně nachází na 8. místě v TOP 10 nejsledovanějších filmů na Netflixu a je postaven na snaze chlapce dostat se ze zajetí, kritici na Rotten Tomatoes udělili vysokých 82 %. „Černý telefon je s přehledem jedním z nejlepších hororů roku 2021. Mladí herci Mason Thames a Madeleine McGraw rozzařují každou scénu, ve které se objevují a Ethan Hawke se stává něčím děsivě neznámým, ale přesto zajímavým. Je to film, který musíte vidět,” uvádí jeden z nich ve své recenzi.
„Hawke nemá na plátně mnoho prostoru, ale jeho výkon v roli podrážděného, sadistického únosce, muže, jenž je připraven kdykoli začít řádit, dělá z Grabbera jednoho z nejlepších záporáků poslední doby,” píše další.
Diváci se svými 88 % vnímají Černý telefon ještě lépe. Pokud se podíváme na hodnocení českých a slovenských diváků, ani u nás si horor s prvky nadpřirozena nevede špatně. Na ČSFD se těší slušnému hodnocení 67 %, přičemž v recenzích zaznívají slova jako pěkná prácička nebo výborné retro.
„Tohle jde zrecenzovat jednoduše. Horor, který je něco jiného než valná většina a je povedený… Pokud máte rádi horory, tohle nesmíte vynechat,” uvádí jeden z diváků. „Černý telefon se zdá jako naprosto ideální podívaná pro každého fanouška hororového žánru. Derricksonův nový horor totiž dokáže vyvolat velice nepříjemnou atmosféru a mrazení v zádech,” píše další.
PSALI JSME TAKÉ: 5 MINISÉRIÍ O SÉRIOVÝCH VRAZÍCH NA NETFLIXU: PŘÍBĚHY O BRUTÁLNÍM MUČENÍ A ZABÍJENÍ, KTERÉ NEJSOU PRO SLABŠÍ POVAHY
„Originální, napínavý, sice ne moc horor, ale přesto parádní pokoukaní. Styl natočení je hodně fajn. Masky, stylizace i příběh se povedly. Musím říct, že když jsem začal číst články o tom, že to možná bude horor roku, začal jsem si na snímek brousit zuby. A moje natěšenost dostala svoje plný sousto. Stejně jako byl milým překvapením od režiséra Sinister, tak je i Černý telefon,” uvádí jiný divák.
Peyton Robinson ze stránky RogerEbert, která zveřejňuje recenze filmových kritiků, vyzdvihuje herecké výkony dětských herců. Dle ní se samotný příběh nachází až na druhém místě, protože prim hraje vývoj postav a zájem diváků o osud Finneyho. „Intenzita umně budovaného napětí vám přitáhne kolena k hrudi a nehty k zubům.”
Hlavní filmový kritik časopisu Variety, Owen Gleiberman, vnímá Černý telefon jako hororovou jízdu, která by neměla mít problém udržet zájem diváků. Podobného názoru je i Clarisse Loughrey z The Independent, která horor popisuje jako brutální film až do morku kostí, kde je Derricksonova vize dětství neustálý a nevyhnutelný teror. „Černý telefon se drží svého tónu až do samého konce. Dobré časy si nechte pro jiné děti, na jiných kolech.”
Zdroje: Rotten Tomatoes, ČSFD, RogerEbert.com, Variety, The Independent
To nemyslíte vážně, tahle sra... je tak dobrá od 15. hod v neděli pro děti!!!