Seriál V kotli (Hooligan; Kibic) nabízí ostrý příběh z prostředí mafie fotbalových chuligánů a potěší zejména milovníky zvratů vybroušených jako nůžky střihorukého Edwarda. Pět dílů uteče jako nic, ale hlubší ponor do duše člověka na okraji společnosti ve střetu s kriminálními živly se nakonec rozplyne jako modrý obláček cigaretového kouře.
Polskou krátkou sérii, která už svým titulem láká na prostředí fotbalových fanoušků (doslovný překlad originálu by byl „Fanoušek“), si na první dobrou nepustí každý. Naopak rychle přiláká milovníky fotbalu i v jeho drsnější zákulisní podobě. Komu se příčí svět oholených lebek, tetování a nízkého IQ, nemusí nad seriálem hned zlomit hůl.
V kotli je příběhem surovců a mafiánů
Seriál ukáže, že pro fotbalové chuligány je sport na zeleném trávníku jen mimoběžkou, kolem které se nabalují komunity surovců a mafiánů. Tento osud potká i hlavního hrdinu Kubu. Ten je vychováván v rodině skalního fanouška týmu Gladius, ale přes předáky fanouškovského kotle se dostane k organizovanému zločinu. Naskočí tak na spirálu, na jejímž konci není žádný happy end.
Představitel hlavní role Grzegorz Palkowski je už protřelým třicátníkem, a vizuálně tak úplně nevypadá jako sedmnáctiletý učeň. Co je důležitější, dokázal zahrát jeho psychologický přerod z přitroublého kluka do šáhnutého gangstera, za čímž stojí trauma, jež ho v příběhu čeká.
V seriálu tento nečekaný přerod předznamená epizodní rozmluva s psychologem. Ta se však ve změti scén trošku utopí. Z těchto stran jde největší síla i slabina celého počinu. Úvodní dvě epizody vyzní naprosto odlišně oproti dalšímu pokračování díky šokovému zvratu.
Rozjetý vlak se V kotli nepodařilo včas zastavit
Cliffhangerů je v seriálu více, a i když všechny nejsou úplně filmařsky dokonalé, překvapí jako rychlé uštknutí zmije, které turista v sandálech s ponožkami v létě šlápne na ocas u rybníka. Zvraty i přetočí vyznění seriálu, což mu přináší příjemnou dynamiku. Jenže rozjetý vlak se tvůrcům nepodařilo uřídit tak, aby dojel včas a hlavně do správné stanice.
Celkové vyznění je tak trošku zmatečné. Motiv pomsty a milosrdenství hlavního hrdiny je nedotažený, oběti na životech v řadách hrdinů příběhu vyšumí do ztracena a finální dojem je, že to režisér Lukasz Palkowski trochu překombinoval. Poslední epizoda nepřinese kýžené rozhřešení, dějové pnutí ani nával soucitu s hlavními postavami.
Přesto se na celých pět epizod hezky dívá a koho nebude tlačit pata, ten zhlédne V kotli nejspíše na jeden bing watching. Potěší i dobře zpracovaná akce rvaček. Žádné prefabrikované scény, ale parádní primitivní střety drsných chlapů.
Jako rychle odsýpající akční podívání tak V kotli obstojí. Na snímku však byla patrná ambice okořenit děj zrcadlem sociálních dramat. Film nabídne výpravu z Polska do ČR za potratem, pohled do domácnosti jako z Výměny manželek, problémy lidí s hendikepem, vztahy rodičů s dospívajícími dětmi nebo neštěstí fotbalu jako sportu, který nemůže za kriminalitu kolem něj. Když se však smíchá příliš mnoho kořenících přípravků, jejich chutě nevyniknou, ale aspoň je na stole nešizená porce.
Zdroje: autorský článek, recenze