Moderní technologie zásadně mění způsob, jakým vznikají filmy. Umělá inteligence (AI) a počítačová grafika (CGI) přinášejí revoluci do tvorby vizuálních efektů a příběhů. Díky CGI vznikly ikonické světy, jako je Pandora z filmu Avatar, zatímco AI umožňuje tvorbu příběhů šitých na míru zájmům diváků. Jaké nové možnosti přinese tato technologická symbióza do budoucnosti vyprávění příběhů prostřednictvím filmů a seriálů?
Vývoj CGI: Od prvních pokusů k vizuálním spektáklům
CGI v kinematografii hraje klíčovou roli. Od průkopnického filmu Tron až po moderní snímky jako Avatar nebo Duna umožňuje tvorbu hyperrealistických prostředí a postav, například omlazení Marka Hamilla jako Luka Skywalkera ve Star Wars. Kromě těchto velkých produkcí však CGI našlo využití i ve filmech s menším rozpočtem, například v Ex Machina, kde pomohlo realisticky vytvořit androida Avu, nebo v District 9, kde umožnilo vykreslit mimozemské bytosti s omezeným rozpočtem.
„Vzpomínáte si na moment, kdy jste poprvé viděli CGI dinosaury v Jurském parku? Tak přesně takový „wow moment“ nás čeká s AI ve filmu, jen tisíckrát silnější. Nedávno jsem testoval Soru od OpenAI a upřímně, musel jsem si sednout. Když vidíte, jak AI generuje fotorealistické video prakticky z jakéhokoliv popisu, uvědomíte si, že jsme na prahu něčeho revolučního,“ spoluzakladatele AI Institute Luka Budík.
„Představte si Netflix, který negeneruje jen doporučení, ale rovnou celé epizody vašeho oblíbeného seriálu. Zní to jako sci-fi? Před rokem by bylo sci-fi i to, že AI dokáže generovat realistická videa,“ komentuje rychlost pokroku v tomto odvětví Budík a dodává: „Technologie se vyvíjí exponenciálně a já se vsadím, že do tří let uvidíme první celovečerní film, kde budou některé scény kompletně generované umělou inteligencí a nikdo to nepozná.”
AI jako kreativní nástroj, který mění produkci i postprodukci
Nové možnosti pro tvorbu příběhů otevírá generativní AI, avšak v současnosti slouží především jako nástroj asistence spíše než jako plně autonomní tvůrce. AI dokáže vytvářet návrhy scénářů, alternativní zakončení příběhů nebo variace na existující díla, avšak její použití stále vyžaduje pečlivou kontrolu lidských tvůrců.
„Psaní scénářů pomocí dat už dnes není žádná novinka. Ale co když půjdeme dál? Co když AI nebude jen analyzovat, co fungovalo v minulosti, ale začne předvídat, co bude fungovat v budoucnosti? Nedávno jsem viděl demo systému, který dokázal předpovědět úspěšnost filmu jen na základě scénáře s přesností přes 80 %. To je jako mít křišťálovou kouli pro Hollywood,” říká Budík z AI Institute. A bylo by to samozřejmě skvělé. Nejen pro předplatitele různých platforem a lidi, co si kupují lístky do kina, ale i pro tvůrce. Na Oscarech by se to ale pak hodnotilo o dost hůř.
Co se týče vizuální stránky, AI automaticky vylepšuje barvy a světlo ve scénách nebo vytváří realistické efekty, například přirozené pohyby vlasů či textury kůže. Technologie deepfake se pak využívá například k nahrazení obličejů. Ve filmu Rychle a zběsile 7 byl obličej Paula Walkera, který během natáčení tragicky zemřel, digitálně vytvořen za pomoci AI a CGI, přičemž jeho postavu dokončili za asistence jeho bratrů jako tělesných dublérů. Díky tomu byl film dokončen a zároveň tak byla uctěna hercova památka.
Dopad na vyprávění příběhů
AI a CGI umožňují tvůrcům realizovat světy jako například v seriálu Disney Plus Mandalorian, kde CGI kombinuje reálné a digitální prvky. Zcela nový typ diváckého zážitku pak přinášejí interaktivní formáty, jako Bandersnatch z Black Mirror nebo Bear Grylls a Ranveer: Souboj s divočinou, kde má divák má možnost rozhodovat o průběhu děje prostřednictvím voleb na obrazovce, což ovlivňuje, jak příběh pokračuje. Tento přístup mění pasivní sledování filmů na aktivní, čímž se tak trochu stírají hranice mezi divákem a vypravěčem.

AI personalizované příběhy jsou však zatím spíše vizí do budoucna než běžnou praxí. Aktuálně technologie umožňují hlavně tvorbu variací příběhů, ale skutečná personalizace v reálném čase zůstává experimentální.
„Zajímavý je sociální aspekt toho všeho. Jsme zvyklí druhý den v práci probírat nejnovější díl Stranger Things. Ale co když každý z nás uvidí jiný příběh? Co když moje verze bude mít happy end a vaše tragický konec? Možná vznikne nový typ sociální zábavy – sdílení našich personalizovaných verzí příběhů, porovnávání různých konců, diskuze o tom, proč AI zvolila zrovna tuhle variantu,“ myslí si Luka Budík.
„A pak je tu ta největší výzva – zachovat v tom všem lidský prvek. Protože upřímně, kdo z nás by chtěl sledovat matematicky dokonalý, ale emocionálně prázdný příběh? Možná paradoxně právě nedokonalosti, nečekané zvraty a lidské chyby budou tím, co budeme v AI generovaném obsahu nejvíc postrádat a aktivně vyhledávat,” dodává.
Ekonomické přínosy a výzvy
Technologie jako StageCraft použitá například v sérii Mandalorian nahrazují drahé lokace digitálními kulisami. Avšak i když v určité míře snižují náklady na lokace, implementace je nákladná a ne vždy ekonomicky výhodná pro malé produkce. Takže se hodí spíše pro ty větší.
StageCraft využívá obrovské LED stěny, které zobrazují realistické prostředí synchronizované s kamerou, což umožňuje hercům interagovat s digitálním světem v reálném čase. Tato technologie byla také použita ve filmech jako Thor: Love and Thunder nebo Obi-Wan Kenobi, což ukazuje její univerzálnost a efektivitu.
Špičkové efekty však také často vyžadují vysoké investice, jak ukázal zase Avatar: The Way of Water. Produkce tohoto filmu zahrnovala roky vývoje nové technologie pro zpracování vody, zachycení pohybu pod hladinou a realistické světelné efekty. Režisér James Cameron investoval nemalé prostředky do vytvoření detailního podmořského světa Pandory, což umožnilo divákům zažít jedinečný vizuální zážitek, ale současně zdůraznilo, že špičkové CGI je extrémně nákladné.

„Technologie jako StageCraft jsou úžasné, ale jsou to stále jen vylepšené kulisy. Skutečná revoluce přijde, až nebudeme potřebovat vůbec žádné fyzické prvky. Až budeme moct říct: „Chci film o českém superhrdinovi, který zachraňuje Prahu před invazí mimozemšťanů, ale chci, aby to bylo vtipné jako Deadpool a mělo to hloubku jako Inception,“ a AI to prostě vytvoří. Za hodinu. V 8K rozlišení,” říká Luka Budík z AI Institutu s tím, že je nadšený z toho, co vše může přijít, ale zároveň cítí obrovskou odpovědnost.
„Stojíme na prahu něčeho, co kompletně změní způsob, jakým vyprávíme příběhy. A je na nás, abychom zajistili, že v té záplavě dokonale personalizovaného obsahu neztratíme to nejdůležitější – skutečné lidské emoce a příběhy, které nás spojují,” uzavírá
Etické otázky o využití digitálních podob herců
Použití CGI, jako u Carrie Fisher v Rogue One, vyvolává otázky o využití digitálních podob herců. Je třeba vytvořit jasné etické standardy, které by upravovaly situace, kdy lze digitální podobu herce použít. Tyto standardy by mohly zahrnovat povinný souhlas herce nebo jeho potomků, přesné vymezení účelu a rozsahu použití a transparentnost vůči divákům, aby se předešlo zneužití této technologie.
Například herec Robert Downey Jr. veřejně prohlásil, že po své smrti nedovolí použít svou digitální podobu skrze AI. Tento postoj zdůrazňuje potřebu etických pravidel, která zajistí, že umělá inteligence nebude zasahovat do identity herců bez jejich výslovného souhlasu. Deepfake technologie navíc ohrožují autenticitu a mohou nahradit některé profese, což vyvolává obavy o budoucnost herecké profese.

Budoucnost vyprávění
Virtuální realita (VR) a rozšířená realita (AR) otevírají nové možnosti, jak mohou diváci příběhy nejen sledovat, ale přímo v nich účinkovat. Představte si, že jste součástí scény, kde můžete rozhodnout o tom, jak se příběh vyvine, nebo prozkoumat prostředí tak, jak vám to vyhovuje. Generativní AI pak může vytvořit příběh na míru, který reaguje na vaše preference nebo chování.
V budoucnosti by filmy mohly fungovat tak, že si divák nasadí brýle pro VR a stane se hlavní postavou. Představte si akční film, kde si vyberete, zda budete zachraňovat rukojmí nebo unikat před nebezpečím, a vaše rozhodnutí ovlivní, jak příběh skončí. Takové technologie mohou proměnit tradiční sledování filmů v aktivní zážitek, kdy se divák stává součástí příběhu. Klíčové však bude zachovat rovnováhu mezi technologií a lidským prvkem, aby si vyprávění udrželo svou emocionální hloubku a autenticitu.
Zdroje: Luak Budík z AI Institute s.r.o, Glance, Vitrina AI, AP News, Her Campus