Uživatelé Netflixu si momentálně vychutnávají znepokojivý příběh sériového vraha, kterému se přezdívalo Řezník z Plainfieldu. Ed Gein, jehož zvrácené činy inspirovaly legendárního Alfreda Hitchcocka, rozhodně nebyl nevinným podivínem. Šlo o nekrofila posedlého myšlenkou přivést zpět svou zesnulou matku – nebo se alespoň stát její „náhradou“. Nový seriál Monstrum: Příběh Eda Geina (Monster: The Ed Gein Story) rozhodně není pro slabé povahy.
Pozor, článek může obsahovat spoilery.
Tvůrčí dvojice Ryan Murphy a Ian Brennan přináší třetí část své kontroverzní antologie Monster. Po mrazivém zpracování života Jeffreyho Dahmera a příběhu bratrů Menendezových přichází na řadu muž, jehož činy stály za zrodem nejznámějších fiktivních psychopatů, jako je Norman Bates z filmu Psycho, Leatherface z Texaského masakru motorovou pilou a Buffalo Bill z Mlčení jehňátek.
Ve třetím pokračování nazvaném Monstrum: Příběh Eda Geina je námětem takzvaný Řezník z Plainfieldu. Ed Gein byl silně ovlivněn fanatickou výchovou jeho dominantní, nábožensky založené matky Augusty Wilhelmine Gein (Laurie Metcalf), která mu vštípila toxický strach z žen a sexuality. Gein ji přesto zbožňoval. Když zemřela, byl natolik zdrcený, že začal zabedňovat pokoje, ve kterých se pohybovala, zatímco žil v malé místnosti vedle kuchyně.
MOHLO BY VÁS TAKÉ ZAJÍMAT: Diváci hltají nové dobové drama Netflixu a nešetří chválou. Jen těžko se od něj dá odtrhnout, píší

Na rozdíl od Dahmera nebyl plodným vrahem. Ví se o dvou obětech, které zabil, protože mu v podstatě došla těla z místních hřbitovů. Při svém zatčení přiznal, že v letech 1947–1952 podnikl se svým psychicky zaostalým posluhovačem až čtyřicet nočních výletů na místní hřbitovy, kde při exhumaci nedávno pohřbených mrtvol upadal do transu.
Po smrti své matky si začal vyrábět dámský oblek, který by mu umožnil stát se jí a doslova se jí vplížit do kůže. A právě k tomu používal čerstvé mrtvoly, které jí byly podobné. V jeho domě vyšetřovatelé například nalezli odpadkový koš z kůže, korzet z ženského trupu a pásek z bradavek. Během výslechů přiznal, že přestože si na okolnosti smrti svých obětí nepamatuje, neměl s jejich těly sex, protože příliš zapáchala.

Monstrum: Příběh Eda Geina trpí obrovskou tvůrčí svobodou
Ryan Murphy je už delší dobu terčem kritiky za to, jak volně nakládá s realitou při zobrazování známých kriminálních případů. Nejvíce rozruchu vyvolala jeho předchozí série o Jeffreym Dahmerovi a zdá se, že s novou kapitolou o Edu Geinovi se situace zopakuje. Tvůrce zde totiž prezentuje Geina jako daleko brutálnějšího a aktivnějšího sériového vraha, než jakým ve skutečnosti byl. S jistotou se dá říci, že probírána bude scéna s motorovou pilou.
A jaký tedy byl skutečný Ed Gein? Nemučil své oběti. Neměl partnerské vztahy. Nepůsobil jako charismatický psychopat. V Murphyho pojetí se však proměňuje ve zvráceného zloděje dámského spodního prádla, který se oddává masturbaci a jehož fantazie se začnou radikalizovat poté, co mu postava Adeline Watkins (Suzanna Son) ukáže fotografie židovských těl z koncentračních táborů a komiksovou kresbu nacistické sadistky Ilse Koch.
PSALI JSME TAKÉ: Říjen na Netflixu: Skutečný příběh zabijáckého monstra, drama s Cillianem Murphym či pokračování jednoho z nejlepších seriálů
Smíšené reakce diváků
Mnozí diváci tvůrcům tohoto třetího pokračování poměrně výrazně vyčítají tvůrčí svobodu. „Název této série je zavádějící. Ve skutečnosti nejde o autentický příběh Eda Geina. Je to spíše mýtus o něm. Postava v něm dělá mnoho věcí, které se podle historických pramenů nikdy nestaly – například sexuální styk s Bernice Worden (Lesley Manville). Pokud ještě žijí někteří její příbuzní, jsem si jistý, že je to musí rozrušit,“ uvádí jeden z rozhořčených diváků na Rotten Tomatoes. „Nakonec je tento seriál čirá fikce, která se zaměřuje spíše na nechutnosti a morbidní prvky než na skutečnost… Doporučuji ho přeskočit a podívat se raději na dokument o Edu Geinovi, pokud se o něm chcete dozvědět více,“ dodává.
Některým divákům však nevadí, že seriál obsahuje prvky, které se ve skutečnosti nestaly. „Velmi zvrácené a znepokojivé, ale líbilo se mi to. Bylo tam rozhodně hodně výplňového obsahu a dodatečných dějových linií, které se v reálu nikdy nestaly, ale líbí se mi, jak to tematicky navazuje na filmy Psycho a Texaský masakr motorovou pilou. Vždyť právě Ed Gein byl jednou z jejich hlavních inspirací. Herecké výkony byly také poměrně přesvědčivé – Charlie Hunnam a Laurie Metcalf své role ztvárnili velmi dobře. I když jeho hlas zněl zvláštně a podle toho, co jsem slyšel, Gein tak ve skutečnosti nemluvil. Působil spíše jako jednoduchý šílenec. Myslím si, že tato série by mohla zaujmout každého fanouška hororu – ať už zná skutečný příběh Eda Geina, nebo ne,“ míní další divák.

Většina diváků se shoduje, že herecké výkony Charlieho Hunnama a Laurie Metcalf patří k nejsilnějším stránkám celé série. Seriál Monstrum: Příběh Eda Geina si na Rotten Tomatoes vysloužil od diváků relativně slušných 67 %, zatímco kritici mu udělili průměrných 50 %. I ti však upozorňují na historické nepřesnosti a hodnotí sérii jako velmi znepokojivou.
Čeští diváci však seriál vnímají o něco pozitivněji – na ČSFD si vysloužil solidních 77 %. Přesto ani u nás nechybí výtky. Například výběr pohledného Charlieho Hunnama do role nevábného Geina mnohé vyvedl z míry. „Eduard moc lidí nezabil a jeho příběh nemá sílu utáhnout osm dílů, ale scenáristi to vyřešili dost vyčůraně,“ píše jeden z diváků.
„Kdyby Ed Gein neinspiroval Hitchcocka k Psychu, asi by se vlastní série nikdy nedočkal – a na té umělé natahovanosti je to znát. Dahmer měl třikrát víc režisérů i scenáristů. Tady to evidentně nikdo moc neřešil. Polovina epizod je jen zbytečné onanování nad myšlenkou ‘dělám něco jako Albert’. Dahmer byla mistrovská práce. Zbohatličtí kluci slabší, ale pořád fajn. Tady jsem od prvního dílu přemýšlel, proč se na to vlastně dívám. A vůbec nechápu výběr hlavního představitele,” nebere si servítky jiný.





Zdroje: Rotten Tomatoes, ČSFD, Independent, Variety, The Hollywood Reporter