Netflix by nebyl tam, kde je teď, bez seriálu Holky za mřížemi (Orange is the New Black). Předtím, než se stal streamovacím gigantem, jakým je dnes, tehdy začínající služba nabírala popularitu hlavně díky seriálům právě třeba o ženách ve vězení. Jak se ale herečkám odvděčil?
Orange Is The New Black, vychvalovaný za své zobrazení vězeňského systému s vynikajícím, a hlavně různorodým obsazením vězeňkyň, v roce 2013 ukázal, že Netflix je připraven konkurovat kabelovým televizím. Kritiky chválený seriál byl však také jedním z ukázkových příkladů vykořisťovatelských praktik a nespravedlivých odměn, které trápí Hollywood celé dekády.
Orange Is the New Black slaví deset let od první epizody. Byl nejsledovanějším a nejdéle běžícím seriálem Netflixu a jeho popularita proměnila relativně neznámé herečky v superhvězdy. Nicméně herečky ve vedlejších rolích se tak dobře neměly. Ty z nich, které promluvily (např. Alysia Reiner, Diane Guerrero, Taryn Manning a Lea DeLaria), že dostávaly minimální denní sazbu, tedy méně než 900 dolarů (19 612 Kč) za den s tím, že mnohé z nich musely zůstat ve svých pracích mimo branži, aby se mohly v seriálu nadále objevovat.
herečka Kimiko Glenn následně na svém Instagramu uvedla: „Nevyděláváme 900 dolarů za den, ale 900 dolarů za den natáčení, které je dvakrát v týdnu. Takže odeberte daně a provize a vynese to asi 450 dolarů za jeden natáčecí den (9,8 tisíc korun). A za předpokladu, že pracujete čtyři dny v měsíci mluvíme o 1 800 dolarech (39 tisících korun) za měsíční práci s tím, že žijete v New Yorku, kde vám to nevydělá ani na nájem.“
Horší však jsou částky, které herečky dostávají za reprízování seriálů, které sklízí úspěch. Kimiko Glenn dále uvedla, že zatímco reprízy v klasické televizi mohou některé herce uživit roky, u Netflixu je to jinak. Na TikToku i Instagramu zveřejnila svoji výplatní pásku za odvysílání seriálu Orange Is the New Black v reprízách, kde stálo, že za 44 epizod dostala jako honorář pouze v přepočtu 500 korun. Emma Myles si za 54 epizod vydělala přibližně 400 korun.
Přítěží se pro herečky stávala navíc také účast na různých propagačních akcích a udílení cen, protože cestování a příprava na akce byly náklady, které si ze svého malého platu jen s velkými obtížemi mohly dovolit.
„Ve skutečnosti mě to stálo peníze, být ve 3. a 4. sérii, protože jsem musela sama létat, atd… Ale byla jsem tak nadšená z možnosti být v seriálu, který jsem milovala, že jsem to vzala na sebe. Je to k zbláznění,“ prozradila herečka Beth Dover.
O to víc herečky rozčilovalo, že se Netflix otevřeně chlubil zisky seriálu, zatímco jim tvrdil, že nemá dost peněz. „Říkali nám: ,Ach, tolik vám platit nemůžeme, protože z toho máme jen drobné!‘ Ale pak Netflix svým akcionářům říká, že vydělávají víc, než kdy vydělal. Nebyly jsme spravedlivě odměňovány,“ dodala Dover. Hlavní hvězdy přitom dostávají přibližně čtvrt milionu za díl, hvězdy z těch nejoblíbenějších projektů streamovací služby jako Stranger Things, Zaklínač nebo Emily v Paříži dokonce klidně 9 až 22 milionů za epizodu.
PSALI SME ZDE: Nejlépe placené hvězdy Netflixu: Za jednu epizodu si vydělají tolik peněz, kolik obyčejný člověk nemá ani za celý život
Přestože Netflix nyní veřejně sdílí hodiny streamování, předtím dbal na to, aby žádné statistiky sledovanosti nebyly veřejně známy, dokud seriál neskončí. Generální ředitel ale hlásal, že seriál přitahuje více pozornosti, než Hra o trůny na HBO (Orange Is the New Black sledovalo 105 milionů předplatitelů).
Zdroje: Collider, The New Yorker, Daily Mail, Independent