I přes špatné recenze Zaklínač vládne Netflixu. Podle některých diváků by měl autor knih tvůrce seriálu žalovat

Michaela Pašková

Minulý týden na Netflix vtrhla první část třetí řady oblíbeného fantasy seriálu Zaklínač (The Witcher), která se okamžitě probojovala do TOP 10 nejsledovanějších pořadů. Nicméně diváci ji zatím nepovažují za moc povedenou. Odchod Henryho Cavilla ovšem není jediným důvodem, proč si první část trojky zatím u fanoušků světa Zaklínače nevede moc dobře.

Pozor, článek obsahuje spoilery!

Henry Cavill jako Geralt z Rivie konečně opět vládne Netflixu. Zůstává ovšem otázkou, jestli tvůrci neměli raději první část třetí řady pustit ven o něco později. Pokračování adaptace knižní série polského spisovatele Andrzeje Sapkowského a videohry z roku 2007 si nevede tak dobře jako první a druhá řada.

Už od první řady je seriál Zaklínač horlivě probírán kritiky a diváky, kteří na něm nenechávají niť suchou. Na Rotten Tomatoes si první řada od diváků vysloužila působivých 89 % a od kritiků 68 %. V případě druhé řady to dopadlo přesně naopak. Diváci byli se svými 58 % dost přísní a kritici s 95 % více než spokojení. V podobném duchu si zatím vede i první část třetí řady, která si od kritiků vysloužila 83 %, ale od diváků dost nízkých 44 %.

MOHLO BY VÁS TAKÉ ZAJÍMAT: 10 nejlepších fantasy seriálů, které najdete na Netflixu

Jeden z hodnotících ve své rezenci uvedl: „Špatně napsaný děj, který je jak vystřižený z fanfikce, krkolomné dialogy, zmasakrované a zničené postavy a hrozné tempo jsou zase zpět! Kromě toho je produkce této řady příšerná. Špatná kamera, příšerné kostýmy, ještě laciněji vypadávající efekty, nehorázně očividný make-up a paruky. Nemůžu se přimět přejít přes čtvrtý díl a dokoukat zbytek. Můj čas je na to příliš cenný. V tuhle chvíli je diskutabilní, jestli by je Sapko neměl zažalovat za to, že na tohle použili jméno Zaklínač.“

Sestupná tendence je pozorovatelná i na Česko-Slovenské filmové databázi. Hodnocení 78 %, 66 % a 61 % nevěstí nic dobrého. Navíc i hodnocení kritiků na Rotten Tomatoes klesá. Tyto klesající tendence vyvolávají otázku, co způsobuje, že se lidem Zaklínač čím dál tím hůře sleduje.

Nejzřejmějším a hlavním důvodem, proč hodnocení Zaklínače tak intenzivně klesá, je odchod Henryho Cavilla. Loni v říjnu herec oznámil, že po třetí řadě už součástí seriálu nebude. Rovněž uvedl, že na jeho místo nastoupí australský herec Liam Hemsworth. Jeho jméno vám může znít povědomě, protože se jedná o bratra představitele Thora. Fanoušci byli z tohoto oznámení nešťastní, protože si Cavilla v roli Geralta hodně oblíbili.

Výměna herce uprostřed série není ze strany tvůrců dobrým krokem. Nicméně vzhledem k tomu, že je Henry Cavill vyhlášeným fanouškem Zaklínače, který se v tomto fantasy světě dokonale orientuje, je zřejmé, že se stejně jako ostatní už nedokázal dívat na to, jak se tvůrci seriálu stále více odklánějí od knižní předlohy. V případě druhé řady například Yennefer přišla o své schopnosti a pak kvůli tomu chtěla obětovat Ciri. Jednoduše ztratila svůj cíl a její postava v určitých momentech působila jako padouch. Následkem toho nejsou v první části třetí řady vztahy mezi Yennefer a Geraltem s Ciri tak dobré, jak měly původně být.

PSALI JSME TAKÉ: V pokračování fantasy seriálu Sandman se představí nové postavy a možná nastane věčné utrpení

Pokud jde o odlišnosti nové části, tak v ní například jinak zemřeli Codringher a Fenn. Toto duo bylo známé tím, že za správnou cenu poskytlo snad všechny informace. V knihách je ubodali tři zabijáci, ale v seriálu je upálil Rience, protože se dozvěděl, že po něm Geralt pátrá a hledal u nich informace. Další velkou odchylkou je skutečnost, že v knihách se Geralt nikdy nevydal do Vuilpanne, nenašel tam příšeru z těl a nezachránil tam Theryn.

Pak tady máme prince Radovida, bratra krále Vizimira. V předloze není bratrem, ale synem Vizimira a královny Hedviky z Redanie. Ta v knize nepřišla o hlavu, ale jako regentka vládla místo svého syna v Redanii. Nicméně stejně jako v seriálu království Redanie ve skutečnosti řídili Dijkstra a Filippa.

Seriál nás také oloupil o dobu, kterou Ciri strávila u Potkanů, zločinecké bandy okrádající bohaté. V této bandě působila Mistle, se kterou princezna navázala romantický, ale spíše toxičtější vztah. Nicméně v seriálu se Mistle krátce objevila. Když se Ciri po boku mladíka vydala na procházku městem, narazila na chlápka tvrdícího, že má v bedně zavřené mládě baziliška. Dívka, která Ciri poté okradla, byla Mistle.

Jedním z nejvíce šokujících odhalení první části třetí řady je, že Vilgefortz unáší novicky z Aretuzy, aby na nich prováděl pokusy, ovládl tak svou mysl a mohl manipulovat s Ciri. Právě on celou dobu stojí za ohnivým Rience. V knihách půlelfské dívky neunášel, aby z nich dělal falešné Ciri. I tak byl ale nepřítelem, kterého bylo třeba porazit.

Druhá část Zaklínače vstoupí na Netflix už 27. července. Fanoušci si tak budou moci o něco déle užívat tohoto fantasy světa. Přestože z toho trojka zatím nevychází zrovna nejlépe, sledovaná je a probíraná taky, a na to streamovací gigant hledí nejvíce.

Zdroje: Netflix, ČSFD, Rotten Tomatoes