Herci, kteří se kvůli roli museli naučit novým dovednostem: Robert Downey Jr. kvůli hře na housle přepsal celý scénář

Michaela Pašková
Foto: TriStar Pictures

Jednou za čas se objeví role, která od hereckých hvězd vyžaduje více, než aby skvěle odříkali své repliky a vcítili se do postav. Někdy je potřeba, aby předvedli dovednost, kterou nemají. Alespoň zatím.

Natalie Portman – balet

V roce 2010 herečka zazářila jako baletka Nina Sayers v dramatickém thrilleru Černá labuť. Jakmile se začal psát scénář, musela se okamžitě začít věnovat tréninku. Časově to pro ni bylo náročné, protože v té době stále natáčela komedii Princ a pruďas. Přestože v dětství trénovala balet a moderní tanec, tréninky pro ni byly jako drsné probuzení, protože nechápala, co tam vlastně dělá. Prvních šest měsíců tančila jen dvě hodiny denně, což bylo vlastně pouhé posilování a příprava na to, co teprve přijde.

„Asi po šesti měsících jsme začali cvičit pět hodin denně. Přidali jsme plavání, takže jsem plavala míli denně, posilovala a pak tři hodiny trénovala balet,“ prohlásila herečka v rozhovoru pro Far Out a doplnila, že postupně se tréninkový čas prodlužoval. „Dva měsíce před natáčením jsme přidali choreografii, takže jsem trénovala osm hodin denně.“

Foto: Fox Searchlight Pictures

Podělila se rovněž o to, jak jí fyzicky náročný trénink po emocionální stránce pomohl s přípravou na roli baletky. „Když jen cvičíte, máte pocit mnišského životního stylu. To je život baletky. Nepijete alkohol, nechodíte ven s přáteli, nemáte moc jídla a své tělo neustále vystavujete extrémní bolesti.“

Výsledek její tvrdé dřiny? Zasloužený Oscar na nejlepší ženský výkon v hlavní roli.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: 5 slavných párů, které se poznaly při natáčení a klape jim to dodnes

Robert Downey Jr. – hra na housle

Charlie Chaplin, legenda němého filmu, se vyznačoval mnoha charakteristickými rysy. Jedním z nich bylo, že s sebou téměř všude nosil své milované housle. Komik je bezesporu naprostou ikonou a bylo tedy nasnadě jeho příběh zfilmovat. Život tohoto anglického hrdiny je jako vystřižený z románu. V době, kdy se film o jeho životě začal připravovat, Robert Downey Jr. již stoupal na žebříčku popularity. Ale protože stále nebyl ani áčkovým hercem, ani neokoukaným nováčkem, studio Universal, dle slov režiséra Richard Attenborough v rozhovoru pro Los Angeles Time, jednoduše odmítlo s hercem podepsat smlouvu.

Protože kulisy pro film Chaplin byly už v L.A. postaveny, režisér ztratil trpělivost a postavil se na odpor. Jednoduše studiu řekl, že musí s Robertem podepsat smlouvu nebo ať celý projekt odepíšou a nabídnou jinému studiu. Výsledkem tohoto pomyslného dupnutí bylo, že Universal film opravdu odepsalo jako ztrátu a nechalo režiséra přes deset měsíců hledat nového sponzora.

Foto: TriStar Pictures

V rozhovoru pro pořad Off Camera with Sam Jones v roce 2013 Robert Downey Jr. uvedl, že kvůli problémům Richarda Attenborougha se zajištěním financování měl téměř rok na to, aby se připravoval na hlavní roli. Svou přípravu podrobně popsal v rozhovoru pro Chicago Tribune. „Sehnal jsem si dost obskurní materiály. Takové ty opravdové zaprášené, co se válí vzadu v obchodech s podivnými věcmi.“

Díky podrobné přípravě, během níž se nejenom pilně učil hrát na housle, ale studoval charakter své postavy, se stal opravdovým odborníkem na život Charlieho Chaplina. Nashromáždil své znalosti a vydal se za režisérem, kterému řekl, že scénář je špatný vtip. Poté ho dokonce celý přepsal a režisérovi svou verzi předložil. Nicméně ten mu poté odpověděl, že je to sice správně, ale v pondělí se sejdou na place. Ale alespoň to Robert zkusil.

PSALI JSME: Herci, kteří nesnáší své filmy: Channing Tatum dokonce chtěl, aby jeho postava ve filmu co nejdřív zemřela

Channing Tatum – step

Když bratři Coenové viděli hercův výkon ve filmech Step Up a Magic Mike, předpokládali, že umí stepovat, a tak ho obsadili do své komedie Ave, Caesar. Tatum však v rozhovoru pro Vulture prozradil, že sotva roli dostal, nastaly dva problémy. Zaprvé neuměl zpívat a zadruhé stepovat. O svůj zpěv se herec nebál, i když jak prozradil, pokaždé, co zpíval své dceři, rozplakala se.

Se stepováním to ale bylo horší. Vzhledem k tomu, že si před listopadem 2014 nikdy ani neobul stepařské boty, musel zkušenosti odpovídající desetiletému tréninku vmáčknout do tří měsíců.

Foto: Universal Pictures

Ve scénáři byla stepovací scéna popsána v pouhých pěti větách. Jak se ale později ukázalo, tento krátký odstavec stačil k tomu, aby ve filmu Channing Tatum stepoval déle než minutu. „Přípravě jsem věnoval tři měsíce. Je to nejvíc, co jsem kdy věnoval přípravě pro šestiminutový úsek ve filmu. Točili jsme přes Vánoce a Nový rok, takže jsem neměl moc času,“ prohlásil v rozhovoru a doplnil: „Když jsem nervózní, driluji to až do té míry, že je to pravděpodobně nezdravé. Ale pokud to funguje alespoň z poloviny, jsem na konci úmorného dne šťastný.“

Dle něj nejobtížnější část byla ta, ve které musel stepovat na stole.

Margot Robbie – krasobruslení

V roce 2017 herečka Margot Robbie ztvárnila nechvalně proslulou olympijskou krasobruslařku Tonyu Harding ve filmu Já, Tonya. Vzhledem k samotné podstatě filmu a roli bylo potřeba, aby vše působilo naprosto věrohodně. Z tohoto důvodu herečka po dobu pěti měsíců podstupovala intenzivní trénink na ledě, kde strávila každý den čtyři hodiny.

Její trenérka Sarah Kawahara v rozhovoru pro Backstage prohlásila, že bylo důležité, aby se Margot cítila na ledě dobře. Nešlo jen o to, aby se naučila bruslit, uměla se dobře zastavit a otočit. Bylo důležité, aby vše zvládala do takové míry, že nemusela na jednotlivé pohyby urputně myslet a mohla se soustředit na herectví a dialogy.

Adrien Brody – hra na klavír

V roce 2002 měl premiéru film Pianista, který dodnes patří k těm vůbec nejlepším životopisným snímkům z válečného prostředí. Na ČSFD například v hodnocení dosahuje krásných 88 %. Zasloužil se o to zejména herec Adrien Brody, který jako Wladyslaw Szpilman, pianista židovského původu, předvedl neuvěřitelný výkon. Kromě toho, že věnoval veškerý svůj volný čas hře na klavír, využíval i jiné metody, které mu měly pomoci umět se vcítit do osoby žijící s Davidovou hvězdou.

„Musel jsem obětovat velkou část svého osobního života. Při přípravě filmu jsem strávil většinu času hladověním. Po skončení natáčení jsem trávil dny převážně na gaučích přátel a snažil se znovu začít žít,“ prozradil herec v rozhovoru pro IndieWire. Dodnes si na něm film vybírá velkou emocionální daň.


Zdroje: Los Angeles Time, Off Camera with Sam Jones, Chicago Tribune, Far Out, Slash Film, BACKSTAGE, Vulture, Backstage, IndieWire

Diskuze
Pokud chcete přispět do diskuze, musíte se přihlásit.