Mezi nejzajímavější filmy, které měly premiéru na letošním filmovém festivalu v Cannes, patří i francouzské kriminální drama Dossier 137 (Case 137), které zkoumá chování policie během protestů. Tohoto palčivého tématu se chopil oceňovaný režisér Dominik Moll, jenž byl po uvedení snímku odměněn bouřlivým osmiminutovým potleskem.
Francouzský krimi thriller Dosier 137 měl v Cannes premiéru 15. května a okamžitě si získal publikum i filmové kritiky. Film, který soutěží o Zlatou palmu, se zabývá hnutím žlutých vest a je vlastně pokračováním thrilleru Noc 12., jenž se může pyšnit šesti cenami César. Moll přiznal, že oba filmy se zabývají násilím a jsou inspirovány skutečnými událostmi.
Noc 12. řeší násilí na ženách a Dossier 137 zase násilí policie během demonstrací. S filmem se pojí i skandál. V jedné epizodní roli se objevil herec Théo Navarro-Mussy, kterému organizátoři filmového festivalu v Cannes zakázali vstoupit na červený koberec kvůli obvinění ze znásilnění a sexuálního napadení.

O čem je krimi drama Dossier 137?
Stéphanie (Léa Drucker), policistka pracující pro vnitřní záležitosti, dostává pověření prošetřit případ mladého muže, který byl těžce zraněn během vypjaté a chaotické demonstrace žlutých vest v Paříži. Ačkoli nenajde žádné důkazy o nezákonném policejním násilí, případ nabere osobní rozměr, když zjistí, že oběť pochází z jejího rodného města.
„Bylo to období, které oslabilo politickou moc a vedlo k přehnaným reakcím, pokud jde o nasazení donucovacích orgánů. Zmíněné hnutí skutečně odhalilo rozpory, které existují ve francouzské společnosti, zejména mezi velkými městy a Paříží a malými městy nebo venkovskými oblastmi, kde se mnoho lidí cítí neviditelných a ignorovaných, nebo kde veřejné služby upadají,“ vysvětlil Moll situaci okolo hnutí žlutých vest, kterou kvůli filmu důsledně zkoumal. „Cítil jsem, že v tom, jak policisté vyšetřují jiné policisty, je materiál pro fikci,“ dodal s tím, že oba filmy ho přiměly, aby se dál zajímal o policejní instituce a jejich fungování.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Nová komedie válcuje Netflix. Filmový skvost, který nasytí srdce, mysl i duši, říkají diváci

První recenze
Krimi thriller Dossier 137 si na Rotten Tomatoes vysloužil krásné hodnocení 93 %. „Mollův nový thriller, natočený se stejnou laserovou přesností jako jeho předchozí díla, ale s větším důrazem na postupy než dříve, staví diváka do nepříjemné situace a vyvolává otázky, na které neexistují jednoduché odpovědi,“ napsal o filmu Jordan Mintzer z The Hollywood Reporter.
„Skvělá Léa Drucker letos dokázala, že umí hrát zdrženlivé a zodpovědné dospělé ženy… V roli Stéphanie přesvědčí jako soustředěná a inteligentní profesionálka s lehkým šarmem, který překrývá nezájem scénáře o její vnitřní život,“ chválila herecký výkon představitelky hlavní hrdinky Sophie Monks Kaufman z IndieWire.
„Režisér Moll a scenárista Gilles Marchand vytvořili psychologický a dramatický rámec, který po velkou část téměř dvouhodinového filmu působí velmi přesvědčivě,“ uvedl Diego Batlle z Otros Cines.
Zdroj: Filmový festival v Cannes, Variety, Deadline, Rotten Tomatoes, Wikipedia, Variety