Recenze: Mladá dáma s Millie Bobby Brown je pohádkou, jakou svět sice ještě neviděl, ale znovu už ani vidět nepotřebuje

Michaela Pašková

Ačkoliv hrdinkou nového akčního fantasy snímku Mladá dáma (Damsel) je princezna a padouchem dračice, novinka, která právě vtrhla na Netflix, není žádnou klasickou pohádkou. Film režiséra Juana Carlose Fresnadilla, jenž se proslavil jako tvůrce hororů a kupodivu od roku 2011 žádný celovečerní snímek nenatočil, opravdu nemusí padnout do noty každému.

Ano, čtete správně. Netflix dal šanci režisérovi, jehož posledním celovečerním snímkem byl horor Nezvaní hosté, který své diváky neurazí ale také nenadchne. Před ním však pracoval na filmu 28 týdnů poté, jenž ho nejenom proslavil, ale zároveň zaškatulkoval jako tvůrce hororů.

Jde jeho zaměření ve fantasy novince Mladá dáma poznat? Ano, i ne. Přestože si zmiňovaná dračice užívá zabíjení princezen, žádné krvelačné řádění ve filmu neočekávejte. Sice se tam sem tam povaluje noha anebo tělo jedné z nebohých princezen, k hororu má novinka Netflixu ale opravdu daleko. Pokud jste milovníkem tohoto žánru, raději si pusťte kultovní Saw, které streamer přidal do své nabídky

Teď ale zpátky k Elodie, nebojácné princezně, kterou její princ jako splátku královského dluhu hodil do chřtánu nakrknuté dračici. Hrdinku filmu Mladá dáma si zahrála Millie Bobby Brown, představitelka Jedenáctky z hitu Stranger Things a velice inteligentní Enoly Holmesové. V případě, že nejste fanouškem této herečky, bude pro vás Mladá dáma utrpením, protože většinu času na obrazovce zabírá právě ona. Její herecký výkon však vůbec není špatný.

MOHLO BY VÁS TAKÉ ZAJÍMAT: RECENZE: DUNA 2 JE VIZUÁLNÍM SKVOSTEM, KTERÝ DIVÁKŮM BERE DECH A DRTÍ HOLLYWOOD. KOLOS ROZEZNÍVAJÍ VÝKONY HERCŮ I PALČIVÁ TÉMATA

Nejprve ji vidíme jako obyčejnou holku, u které si lámete hlavu nad tím, jestli tohle má být vážně princezna. Disneyho pojetí princezen se v nás zkrátka zakořenilo natolik, že to nějaká Elodie s vypětím všech sil zkrátka nepřekoná. Navíc nenosí zrovna elegantní královský šat a ještě k tomu štípe dříví… Po pomalém rozjezdu, během něhož se z ušmudlané princezničky promění na krasavici ve svatebních šatech, přichází otočka o 360 stupňů.

Najednou je bojovnicí, která ze sebe pomalu strhává šaty, přičemž by stačilo málo a máme tady novou Gabrielu ze seriálu Xena. Napomáhá tomu fakt, že se během sekundy stala vyškolenou kadeřnicí a vykouzlila si krásné mikádo, které by jí mohla kdejaká jiná dáma, i starší dáma, závidět.

Millie Bobby Brown v Damsel

Pomineme-li její vzhled a skutečnost, že víceméně celý film prosténá a proheká, což je ale vzhledem k situaci, ve které se právě nachází, docela pochopitelné, její posun je nepřehlédnutelný. Z nevinné holky, která ráda kreslí bludiště, se stává tvrdou bojovnicí, ke konci dokonce konečně přestává fňukat nad svou situací a bere rozum do hrsti. Stává se hrdinkou, která hrdě světu ukazuje, že akční žánr není určený pouze mužům. Máme sice Laru Croft, zmiňovanou Xenu a Carol Danversovou co by kapitánku Marvel, ale se zástupem mužských hrdinů se to prostě nedá srovnat.

Fresnadillo dokázal celý film postavit na příslušnicích ženského pohlaví, což někdy není na škodu. Za padoucha zvolil dračici, jejíž krev by dokázala pořádně zahýbat se světovými burzami, a takový Šmak z Hobita by ji snesl modré z nebe. Za vysvětlení, proč dračice zabíjí nevinné princezny, režisér sklízí plusové body, jelikož se do ní divák dokáže vcítit. Přestože nemusí souhlasit s jejím stylem pomsty, pochopí, její důvod. Skutečnost, že dračice ke svému novému ptáčátku po celou dobu promlouvá, ji dělá hrozivější, ale zároveň lidštější. Rozhodně je na celém filmu tím nejlepším.

V těsném závěsů se za dračicí nachází povedená nemilosrdná tchyně v podání Robin Wright. Mnozí diváci budou po zhlédnutí novinky za svou tchyni nejspíš ještě rádi, neboť je s kamennou tváří nenabízí jako splátku dluhu drakovi.

Speciální efekty v Mladé dámě na tom nejsou špatně. Dračice se povedla a její rozsáhlá jeskyně s nejrůznějšími zákoutími působí vskutku zajímavé. I když byste těžko věřili, že by mohla v tak stísněných prostorách vůbec létat. To, že ze sebe občas chrlí lávu namísto ohně, je celkem pozoruhodné.

PSALI JSME TAKÉ: RECENZE: OČEKÁVANÝ VELKOFILM REBEL MOON JE VELKÝM ZKLAMÁNÍM. PŮSOBÍ JAKO ŠPATNÁ KOPIE HVĚZDNÝCH VÁLEK

Příběh filmu mohl být rozhodně květnatější, propletenější a zajímavější. V podstatě skoro celý dvouhodinový film je o utíkání Millie Bobby Brown před drakem a schovávání se v nejrůznějších zákoutích dračí sluje. A celkově je dosti předvídatelný.

Ačkoli režisér sliboval, že jeho film přiková diváky do křesla, spíše se netrefil. Přestože se Mladá dáma snaží v mnohém odlišit, je jen dalším z mnoha fantasy filmů, které vám splynou dohromady. Není ničím, o čem byste měli potřebu dlouho přemýšlet, doporučovat to přátelům anebo chtít pokračování.

Zdroje: Autorská recenze akčního fantasy Mladá dáma