V neustále se rozrůstající nabídce Netflixu nyní kromě jiného nalezneme britský film Mr. Bean: Největší filmová katastrofa, který rozhodně nepatří mezi dávno zapomenuté kousky. V listopadu to bude přesně 26 let, co film poprvé vstoupil do kin.
Zápletka filmu se točí okolo nevídaného nápadu Správní rady Královské národní galerie, která se rozhodne lehce zbavit Mr. Beana. Vyšle ho na důležitou misi do Los Angeles, kde má chránit slavný obraz a pomáhat kolegům z Griersonovy galerie s přípravou velkolepé vernisáže. Už v letadle však smolař Mr. Bean způsobí pozdvižení a hned po přistání je zadržen jako terorista. Kolečko humorných událostí tím však nekončí, protože je Mr. Bean ponechán po velmi krátkou dobu o samotě s obrazem. Ten zvládne zničit jediným kýchnutím!
Představitel Mr. Beana, Rowan Atkinson, je jedním z nejúspěšnějších britských herců, spisovatelů a komiků všech dob. Rozhovory nicméně poskytuje jen zřídkakdy. Za vším stojí skutečnost, že nerad hovoří o sobě, svou tvorbu obvykle nesleduje a když už má něco říci, tak by se to mělo týkat pouze práce a už to mu připadá bolestivé.
Redakci magazínu GQ se však podařilo získat rozhovor, kde herec o své nejpopulárnější postavě říká, že je Bean „velmi zvláštní, extrémně sobecký a sebestředný.“ Předlohou postavy bylo jeho dětské já. „Mám pocit, jako bych to byl já jako devítiletý – nebo já jako jedenáctiletý – protože on je v podstatě dítě uvězněné v mužském těle. Tak jsem ho vždycky vnímal.“
Zajímavosti o prvním Beanově filmu
Protože původní seriálový Mr. Bean je prakticky němou komedií, která je postavena na groteskních situacích, byl film kritizován pro svou amerikanizaci. K legendám jako jsou Charlie Chaplin a Buster Keaton by se seriálový Mr. Bean zkrátka hodil, ale za to filmový moc ne. Herec Rowan Atkinson v rozhovoru prozradil, proč jeho postava v prvním Mr. Bean filmu tolik mluví.
„Měli jsme pocit, že musí mluvit víc, abychom mohli vyprávět příběh,“ prohlásil. Stojí za zmínku, že v posledních seriálových epizodách oproti těm prvním Mr. Bean hovoří podstatně více. „Způsob, jakým mluví, mi připadá zábavný,“ dodal herec, který si často přál, aby jeho postava mluvila.
Produkční tým vzal při natáčení Největší filmové katastrofy rovněž v potaz seriál a do filmu zakomponoval do filmu řadu odkazů pro jeho znalce. Připomene nám třeba epizodu Veselé Vánoce, pane Beane, kde Mr. Bean připravoval krocana, nebo pytlík se zvratky v Pan Bean opět jezdí. Seriálu jsou podobné i scény, kdy Mr. Bean vyrazí na virtuální horskou dráhu a samou nudou usne podobně jako v epizodě Pozor na dítě, pane Beane, nebo kdy usíná na židli a překlopí se na zem.
Ani v seriálu, ani v Největší filmové katastrofě Mr. Bean nikdy neuvedl své křestní jméno. Ve filmu se na ale okamžik objeví jeho pas, kde můžeme vidět, že jeho příjmení zní Bean a v kolonce křestního jména je vyplněno Mr.
Obraz, okolo kterého se točí celý film, skutečně existuje. V roce 1871 ho namaloval americký malíř a grafik James Abbott McNeill Whistler a nazval jej Aranžmá v šedé a černé č.1: Portrét umělcovy matky, zjednodušeně Whistlerova matka.
Rowan Atkinson si na konci ještě vystřelil z těch diváků, kteří počátkem titulků opouštějí kina. Po závěrečných titulcích pronáší větu, která v češtině zní: „Ano, já také obvykle zůstávám až do konce.“ Následně ještě dodá: „Teď už můžete jít, pokud chcete.“
Zdroje: ČSFD, The New Indian Express, GQ