Recenze: Co dál? Budoucnost podle Billa Gatese je sérií k zamyšlení nad aktuálními problémy, kterými rozhodně nejsou čipované hranolky

Na Netflix před pár dny dorazil dokument Co dál? Budoucnost podle Billa Gatese (What’s Next? The Future with Bill Gates). V pěti epizodách se Bill Gates a spousta odborníků v oborech, které se řeší v jednotlivých dílech, zabývají budoucností lidstva a nejrůznějšími problémy od AI po vymýcení nakažlivých chorob.

Technologický vizionář, filantrop, někdejší spoluzakladatel společnosti Microsoft a jeden z nejbohatších lidí na světě, Bill Gates, zve diváky, aby se s ním vydali na cestu za poznáním a možným řešením palčivých problémů, kterým čelí dnešní svět. V šesti epizodách série Co dál? Budoucnost podle Billa Gatese, která 18. září dorazila na Netflix, řeší problémy, které mohou lidstvo potkat v budoucnosti.

V roce 2022 se probudila umělá inteligence

V první epizodě Bill Gates a odborníci na slovo vzatí řeší problémy umělé inteligence. Budujeme něco, co je chytřejší než my a my ani v budoucnu nemusíme chápat, co to dělá ani proč to dělá, zaznívá v epizodě. Naštěstí však AI stále vyžaduje lidskou spolupráci. Ale do kdy? Odborníci v epizodě upozorňují, že už teď musíme myslet na nejhorší možný scénář, protože už je mocnější než sociální média…

Spoustu otázek o bezpečnosti umělé inteligence v budoucnosti si kladou i ti, kteří za jejím vznikem stáli. V epizodě se dokonce objevuje i filmový režisér James Cameron, který je tvůrce sci-fi a tak si dokáže představovat nejrůznější scénáře, jaké lidstvo mohou potkat. Bill Gates je však stále celkem pozitivní a doufá, že by se dala umělá inteligence využít k řešení mnoha problémů, na které by lidé sami přišli až za mnoho let, včetně léčby rakoviny nebo globálního oteplování.

Co dál? Budoucnost podle Billa Gatese

Ještěří člověk Bill Gates s čipy, kam se podíváte

Ve druhé epizodě s názvem Buď pravda, nebo následky se Bill Gates a několik odborníků zabývají šířením desinformací a konspiračními teoriemi, jež nabraly ještě více na obrátkách v období pandemie. Zakladatel Microsoftu je překvapivě vtipný a některé jeho narážky jsou dobrou humornou vložkou, i když se ho řada těch největších konspiračních teorií šířících se světem, osobně týká. Díky natáčení série Co dál? Budoucnost podle Billa Gatese dokonce zjistil, že kromě něj a Lady Gaga patří k jeho tajné ještěří společnosti usilující o globální nadvládu pomocí čipování hranolků McDonald’s i Tom Hanks.

Co dál? Budoucnost podle Billa Gatese

V této epizodě je celkem zajímavé sledovat, jak odborníci na konspirační teorie pátrají například po tom, odkud se vzalo tvrzení, že Bill Gates čipuje lidi mikročipy ve vakcínách. Tato konspirace prý dokonce pokrývá čtvrtinu všech konspirací spojených se jménem Billa Gatese. On sám naprosto netuší, jak to vzniklo. Ovšem v jednu chvíli se odborníci dostávají ke zdroji, kdy se na jedno nevinné tvrzení postupně nabalovaly další informace až k naprosto bizarní teorii. Jeho dcera Phoebe Gates dokonce v dokumentu odhaluje, že se od ní někteří z jejích blízkých přátel distancovali kvůli konspiračním teoriím o jejím otci a vakcínách, což bylo pro Gatese poměrně překvapivým zjištěním.

TAKÉ JSME PSALI: Netflix láká na krvavou 2. řadu Hry na oliheň, spoileruje One Piece, slibuje pořádně napínavý thriller a další novinky z Geeked Weeku

Ke konspiracím se vyjadřuje i Lady Gaga, která jim čelí od začátku své kariéry. Kolem jejích dvaceti let se začaly šířit fámy o tom, že byla mužem. Popová superstar se o tom rozmluvila při rozhovoru s technologickým magnátem Gatesem a vysvětlila, proč na to nikdy nechtěla odpovědět. Její odpověď byla vlastně naprosto logická a velice zajímavá. Ale nebudu ji spoilerovat.

Lady Gaga a Bill Gates - Co dál? Budoucnost podle Billa Gatese

Problém klimatické krize, příjmové propasti nebo vymýcení nemocí

Zatímco první dvě epizody mají lehčí tón, poslední tři se posouvají k vážnějším věcem. V dalších epizodách se Gates zabývá problémy klimatické krize, nerovnostmi mezi příjmy lidí způsobené nespoutaným kapitalismem nebo snahou vymýtit nejrůznější nemoci.

Díl o změně klimatu odhaluje, jak se vládám nepodařilo snížit emise. Seriál navíc zdůrazňuje, že jsme v kritickém bodě a je nutné tento problém řešit teď hned. Tón seriálu je každopádně hlavně informační. Poselství je ale jasné, nacházíme se v bodě zlomu a je zásadní, aby někdo podnikl kroky k nápravě již napáchaných škod.

V každé epizodě hovoří odborníci z dané oblasti, kteří patří ke špičkám ve svém oboru, a Gates také většinou v každé epizodě nastíní nějaký plán k řešení daného problému. I když nemusí nutně vyjít. Jeho myšlenky jsou každopádně zajímavé.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Tajemství terakotových válečníků: Nový dokument odhaluje spoustu zajímavostí, o kterých jste do teď možná neměli tušení

Co dál? Budoucnost podle Billa Gatese

A co dál?

Co dál? Budoucnost podle Billa Gatese je rozhodně zajímavým dokumentem, kde se dozvíme spoustu zajímavostí z různých odvětví a podíváme se tak trochu i na to, čím se Gates vlastně vším aktuálně zabývá. I když ve spoustě z těchto témat nemá podle mě tak moc odborných znalostí. Naštěstí zde však hovoří i jiní a on je spíše jakýmsi průvodcem. Bill Gates na druhou stranu často naslouchá odborníkům se zvědavostí studenta, zároveň přispívá svými vlastními poznatky.

Především názory z řad odborníků jsou zde rozhodně přínosné, mnohdy i odlehčené a se špetkou vtipu, což dělá dokument trochu zábavnějším pro sledování. Navíc jsou celkem složité otázky pokládány jednoduše a je na ně odpovídáno poměrně jednoduše, aby vše každý divák pochopil. Na druhou stranu by mi nevadilo, kdyby se do některých témat zabrousilo trochu hlouběji.

TAKÉ JSME PSALI: Netflix se nevzdává. Zaklínač brzy opět udeří v plné síle. Tentokrát ho potrápí sirény z hlubin

Vidíme tady o mnoho lidštější stránku Billa Gatese, než jak je často vykreslován zejména na sociálních sítích a v různých konspiračních teoriích. Chvílemi mu ale nevěřím, když například říká, že si nikdy nepředstavoval, že by byl internet využíván k něčemu jinému než šíření faktů a hledání odpovědí na nejrůznější témata. Nebo že si nemyslel, že by mohla být díky internetu někdy ohrožena demokracie. Nevím, jestli věřit, že byly jeho představy v době vzniku internetu až tak naivní. Ale přesně to tvrdí.

Co bude dál, to je dobrá otázka, ale odpovědi se hledají těžce. Odpovědi se hledají těžce a ani Bill Gates není vševědoucí ještěří člověk s křišťálovou koulí, který dokáže ovládat lidstvo pomocí čipů v hranolkách nebo vakcínách.

Bill Gates a James Cameron - Co dál? Budoucnost podle Billa Gatese

Závěrečné hodnocení

Na závěr je nutné dodat, že je důležité se při sledování tohoto dokumentu oprostit od své případné nenávisti k Billu Gatesovi, pokud patříte k jeho antifanklubu. Dokumentární série Co dál? Budoucnost podle Billa Gatese sama o sobě rozhodně nutí k zamyšlení a vůbec není hloupá. Zároveň to není špičkový dokument, který ve velkém upoutá vaši pozornost, zvládnete u něj třeba žehlit nebo uklízet. Na škále od 1 do 5 bych mu dala tak 3,5 bodu.

Zdroj: Autorská recenze