Kapitalistický a kanibalský horor Díra (The Platform/El hoyo) se odehrává ve vertikálním vězení, kde jsou lidé nuceni jíst zbytky po těch, kteří jsou nad nimi. Nejasný konec filmu nedal spát mnoha divákům. Režisér se ho tedy pokusil vysvětlit.
Španělský film z roku 2019, který se na Netflixu objevil po debutu na filmovém festivalu v Toronru, se odehrává v dystopickém futuristickém vězení známém jako Díra, kde jsou cely naskládány na sebe. Tento systém může být chápán jako metafora kapitalismu a třídního systému.
Více o filmu si můžete přečíst v našem předchozím článku.
Pozor, následující text obsahuje spoilery!
Konec filmu je poněkud zvláštní a pro mnohé diváky matoucí. Goreng a jeho poslední spoluvězeň Baharat se rozhodli sjet z patra číslo 6 dolů, aby rozdávali příděly a postarali se tak i o ty úplně dole. Brzy ale zjistí, že jsou téměř všichni ve spodních patrech mrtví. Nakonec skončili v patře 333. Z jídla jim už zbyla jen panna cotta, o které tvrdí, že je poselstvím.
Pod postelí spatří schovávající se malou dívku a uvědomí si, že jde o nezvěstnou dceru Mihari, ženy, která své dítě neustále hledala. Podle některých diváků je malá dcerka metaforou lidské odolnosti v těch nejtemnějších a nejtěžších časech.
Baharat a Goreng si všimnou, že hladoví, a dají jí zbylou panna cottu. Baharat později podlehne svým zraněním, která utrpěl při obraně jídla, když sestupovali do nižších pater. Goreng se rozhodne cestovat s dívkou na plošině dolů do temné jámy, kde už nejsou žádná podlaží s vězni. Brzy se objeví duch Gorengova starého spoluvězně Trigmasiho a řekne mu, že jeho cesta skončila a „poselství nevyžaduje nositele“. Goreng proto sestupuje z plošiny a zpět nahoru cestuje pouze dívenka. Tím film končí.
Podle režiséra Galdera Gaztela-Urrutiho události tohoto filmu přímo vycházejí z fungování skutečné lidské společnosti. Když se nad tímto vysvětlením podrobně zamyslíme, vězení mělo přispět ke zlepšení života vězňů a přimět je pochopit význam lidstva, jenže už samotný vězeňský systém byl vadný. Jedna z vězenkyň, která pro Díru dříve pracovala, Gorenga ujišťuje, že ve vězení není nikdo mladší 16 let. Jak tedy dcera Miharu skončila ve vězení?
Galder říká, že záleží jen a pouze na nás, zda chceme zůstat jedním z nejnebezpečnějších druhů na planetě, nebo přinést lidstvu změnu. Režisér byl také dotázán, zda bylo poselství, které představovala nakonec malá dívenka, nakonec doručeno, ale v odpovědi znovu uvedl, že to zcela závisí na společnosti, ve které žijeme.
V rozhovoru pro Digital Spy také prozradil, že natočili konec, kdy dívka na platformě dorazí na nejvyšší úroveň Díry, ale nakonec se jej rozhodli vyřadit. „To, co se stane, nechám na vaší představivosti,“ řekl.
Mnozí věří, že film zdůrazňuje třídní systém a kapitalismus v dnešní společnosti. Gaztelu-Urrutia dle serveru iNews vysvětlil, že film ve skutečnosti nemá konkrétní poselství. „Film sice nezmění svět, ale může změnit diváka,“ říká. Prozradil také, že Gorengovy halucinace Trimagasiho a Imoguiri ve filmu symbolizují sobectví a altruismus.
Bylo by snadné považovat film za antikapitalistický, ale Gaztelu-Urrita zdůrazňuje, že film ukazuje selhání různých ideologií. „Film není striktně o kapitalismu,“ vysvětlil. „Kapitalismus může být od počátku kritizován, ale my ukazujeme, jak Goreng a Baharat zkouší i model socialismu a přesvědčují ostatní vězně, aby se ochotně podělili o své jídlo. Nakonec ale zabili polovinu lidí, kterým se původně rozhodli pomoci. Problém nakonec nastal, i když se pokusili vyžadovat spolupráci všech. Nakonec viděli, že nedošlo k žádnému velkému úspěchu. Goreng vlastě na sdílení jídla nikomu nezměnil názor,“ říká režisér.