Platforma Netflix existuje už od devadesátých let. Jak nejprve vypadala a co nabízela? A kdo jsou vlastně její zakladatelé? Vypravte se s námi na cestu ke kořenům populární streamovací služby, která Česko uchvátila v roce 2016.
Věděli jste, že když Netflix začínal, zasílal zákazníkům DVD poštou? Přetočte o několik desetiletí dopředu a tato známá streamovací platforma spotřebuje více než 15 procent internetového připojení na celém světě. Jak se tomuto podniku podařilo dosáhnout tak ohromujícího úspěchu? Pojďme se podívat do historie a na všechny klíčové milníky jeho více než dvacetileté cesty.
Netflix založili roku 1997 Reed Hastings a Marc Randolph v Kalifornii. Hastings uvádí, že nápad podnítila čtyřiceti dolarová pokuta, kterou dostal za opožděné vrácení filmu od dávno zkrachovalé sítě půjčoven Blockbuster. Napadlo ho tehdy, jak by bylo skvělé, kdyby si člověk mohl objednat snímek na internetu a dostat ho poštou.
Hastings a Randolph v té době pracovali ve stejné společnosti, které hrozil zánik kvůli blížícímu se sloučení s jinou firmou. Protože se báli, že přijdou o práci, Hastings prý navrhl: „Pojďme vymyslet nápad, ty ho můžeš rozjet a já ho budu financovat.“
V té době bylo v Japonsku vynalezeno DVD. A protože dvojice tušila, že brzy nahradí VHS kazety, zkusila tedy zakoupit CD a poslat ho poštou na vlastní adresu. Po úspěšném přijetí začali Hastings a Reed pracovat na společnosti, která bude snímky na DVD rozesílat poštou. V roce 1997 byl tedy Netflix oficiálně zaregistrován.
Služba nabízela předplatné bez data splatnosti nebo poplatků za pozdní vrácení a neomezený přístup k obsahu za přibližně dvacet dolarů. Existovala v ní také fronta, kterou předplatitelé používali k určení pořadí, ve kterém jim měla být DVD zaslána a doručovací systém, jenž filmy automaticky rozešle, jakmile byl předchozí vrácen.
Zpočátku Netflix balil DVD do bílých obálek, od roku 2000 do žlutých a za rok už do červených, tedy barvy, která platformu doprovází dodnes. Filmy přicházely v tenkém obalu se zpáteční obálkou uvnitř, společnost tak pokrývala veškeré náklady na poštovné. Tento koncept byl velkým hitem, a předplatitelů Netflixu stále přibývalo. Během pěti let od uvedení už přepravoval miliony DVD denně a rychle se stal jedním z nejpopulárnějších míst pro půjčování filmů online.
Netflixu tedy nějaký čas zabralo, než se dočkal titulu jedné z nejlepších a největších streamovacích služeb na světě, kterou je v současnosti. Zde je několik milníků, které z platformy udělaly giganta, jakého dnes známe:
1998: Webové stránky Netflix startují se zhruba devíti stovkami filmů. Během 15 minut webové stránky pod náporem objednávek padají. Na konci prvního dne si klienti zarezervovali 137 DVD.
2000: Hastings kontaktuje bývalého ředitele Blockbusteru a nabízí mu, aby koupil Netflix za 50 milionů dolarů. Během schůzky ho ale ředitel odmítá a vysmívá se Reedovi i celému týmu Netflixu.
2001: Netflix překračuje jeden milion předplatitelů.
2006: Netflix se konečně stává ziskovým, vydělává více než 80 milionů dolarů. Předplatitelé rostou na 6,3 milionu.
2007: Netflix začíná streamovat obsah přímo do televizí, počítačů a tabletů.
2011: Netflix rozděluje svůj streamovací byznys a půjčování DVD na dva odlišné balíčky předplatného.
2012: Netflix začíná natáčet vlastní originální pořady. Prvním kouskem je Lilyhammer, následuje Domek z karet (House of Cards).
2013: Netflix představuje uživatelské profily.
2017: Netflix má 100 milionů předplatitelů.
2021: Netflix má 209 milionů předplatitelů ve více než 190 zemích (tedy skoro po celém světě kromě Severní Koreje, Sýrie, Číny a Íránu). Nabízí více než 15 000 titulů a zavádí mobilní hry.
„Ve společnosti Netflix chceme bavit svět. Ať už máte jakýkoli vkus a žijete kdekoli, umožníme vám přístup k nejlepším televizním seriálům, dokumentům, hraným filmům i mobilním hrám. Naši členové ovládají, na co se chtějí dívat, kdy chtějí, v rámci jednoho jednoduchého předplatného. Vysíláme ve více než 30 jazycích a 190 zemích, protože skvělé příběhy mohou pocházet odkudkoli a všude si je můžete zamilovat. Jsme největšími světovými fanoušky zábavy a vždy se snažíme pomoci pro vás najít další oblíbený příběh.”
Zdroj: Netflix