Mladou ženu sexuálně napadne muž. Když ale sebere veškerou odvahu vše nahlásit na policii, odejde sama s trestem. Zní to neuvěřitelně? To samé si zpočátku říkala i mladá americká novinářka, která se v novém krimi dokumentu Oběť/Podezřelá (Victim/Suspect) vydala po stopách obětí sexuálního násilí, kterým policie hodila klacky pod nohy.
Režisérka Nancy Schwartzman se po boku mladé nadějné žurnalistky Rachel de Leon pustila do nelehkého úkolu. V investigativním snímku pro Netflix spolu sledovaly stopy dívek, které nejenže čelily sexuálnímu násilí, ale místo dosažení spravedlnosti se musely porvat s nedůvěrou policie a statusem podezřelých namísto obětí.
V dokumentu novinářka odkrývá znepokojující pravdu, ve které objevuje znovu se opakující vzorec: Žena je napadena, čin nahlásí, poté je sama obviněna z podání falešného obvinění, zatčena, a dokonce i uvězněna systémem, který ji měl chránit. Na konci jednoho z případů, na který se filmaři zaměřili, stojí dokonce smrt.
Tři osudy
Megan Rondini byla normální studentkou na alabamské univerzitě. Poté, co byla znásilněna a policie ji podezřívala z křivého obvinění, školu vyměnila a nastoupila na terapii. Nakonec ale spáchala sebevraždu. Podobné šikaně od strážců zákona čelila o rok později i další studentka stejné vysoké školy Emma Manion, jejímž příběhem začíná i končí celý snímek. Ze strachu, co se stalo její předchůdkyni, se k falešným prohlášením radši přiznala.
Jednadvacetiletá Dianey Bermeo se pro změnu sama chtěla stát šerifkou. Protože jako malá vyrostla na epizodách pořadu Zákon a pořádek, vysnila si, že jednou bude stejně nebojácná jako seriálová kriminalistka Olivia Benson. Svého snu se vzdala, když ji zklamali policisté v místě, kde studovala. Krátce poté, co nahlásila, že ji napadla osoba, která se vydávala za policejního úředníka, byla, stejně jako předešlé dívky, zatčena za falešné obvinění.
Pobuřující záznamy
Největší zděšení však přinášejí policejní videozáznamy rozhovorů s oběťmi. Na jednom z nich lze vidět osmnáctiletou Nikki Yovino, se kterou se baví detektiv Walberto Cotto, jenž je jediným zástupcem policistů, který se s de Leon neodmítl mluvit před kamerou. Co ale diváci na starém záznamu vidí, nahání hrůzu.
Detektivova okatě hraná sympatie přivádí člověka k šílenství, opravdová rána ale přichází až v moment, kdy mladičké studentce položí ruku na koleno a začne jí říkat, jak je hezká. V následujících momentech pak úplně mizí hranice mezi rozhovorem s obětí a výslechem podezřelého.
Přestože Cotto tvrdí, že ke každému případu přistupuje jako k misi s cílem hledání všech faktů a snaží se být za každou cenu objektivní, později přiznává, že se s fotbalisty, které Yovino označila jako násilníky, nikdy ani nesetkal. Yovino namísto toho dostala tři roky za mřížemi.
Samotný snímek je ale více než jen svědectví o nekalých praktikách policie. Podle slov režisérky Schwartzman jde také o jakýsi milostný dopis investigativní žurnalistice a snaze zachytit a správně popsat tyto bolestné události, aby byl výsledek smysluplný. Stejně tak film ovšem i do určité míry adresuje podíl viny, kterou měla média na pošpinění jmen těchto nešťastných žena.
Dokument Oběť/Podezřelá měl premiéru na začátku roku na prestižním filmovém festivalu Sundance v americkém státě Utah. Na Netflixu bude ke zhlédnutí od 23. května.
Zdroje: The Playlist, ČSFD, Variety, YouTube