F1: Touha po vítězství aneb Jak Netflix změnil popularitu F1 a udělal z ní globální fenomén

Foto: Netflix

Týden před novou sezónou formule 1, 8. března 2025, Netflix vydal sedmou sérii populárního dokumentárního seriálu F1: Touha po vítězství (Formula 1: Drive To Survive), který navždy změnil svět tohoto motorsportu.

Dokumentární série F1: Touha po vítězství (Formula 1: Drive To Survive) nabízí už sedm let pohled do zákulisí světa formule 1. Ukazuje jeho lidskou, ale zároveň i politickou stránku, která je občas plná intrik. Oblíbené sérii Netflixu se povedlo něco neuvěřitelného – dokázala zpopularizovat tento motorsport mezi lidmi, kteří by si F1 do té doby, než ji viděli, nikdy nepustili. Dokázala formuli 1 proměnit v globální fenomén.

Když se formule 1 stala globálním fenoménem

Formule 1 byla dlouho vnímána jako exkluzivní sport, který nebyl přístupný úplně všem. Ovšem díky Liberty Media, která začala v roce 2017 tvořit Drive To Survive, se F1 stala přístupnější pro širší publikum a získala si ohromné množství nových fanoušků. Diváci se díky dokusérii dokázali najednou více ponořit do světa osobností motorsportu, které se pro ně staly lidštějšími a hmatatelnějšími.

ČTĚTE TAKÉ: Oblíbený majstrštyk Netflixu, na který jsme čekali celý rok, je zpátky. A opět nezklamal

Díky Drive To Survive nejsou závodníci už jen helmou čouhající z futuristického monopostu, ale lidskými bytostmi, které si mnozí ve velké míře oblíbili a začalo pro ně být přirozenější jim fandit a sledovat je pak na okruzích. Dokument zkrátka dokázal tento sport více humanizovat – představoval život jezdců nebo šéfů týmů i mimo závody a ukazoval jejich osobnosti.

Formula 1: Drive to Survive Season 7
Foto: Netflix

I když v prvních řadách některé velké týmy jako Ferrari nebo Mercedes s účastní v sérii váhaly, jelikož se obávaly odhalení svých strategií, nakonec se staly její součástí, protože pochopily, jak obrovská reklama z toho pro ně plyne, a že je seriál více o lidských příbězích než o technické stránce věci, i když je zde také zmiňována.

Se seriálem F1: Touha po vítězství přibylo nejen mnoho fanoušků formule 1, ale proměnila se i jejich skladba. Podle průzkumu Motorsport Network klesl průměrný věk diváků od roku 2017 z 36 na 32 let a zdvojnásobil se počet ženských divaček.

TAKÉ JSME PSALI: Seriálový majstrštyk. Netflix na konci roku zatopil pod kotlem a doručil skvělé drama, které na ČSFD dostalo 93% hodnocení

Někteří diváci se bavili při rozhovorech s bývalým šéfem Haasu Guentherem Steinerem, jiné zaujalo charisma Daniela Ricciarda, ženské publikum zase oslnil šarm Charlese Leclerca nebo Goerge Russela. Do povědomí diváků se navíc díky sérii mnohem víc dostaly i jezdci ze slabších týmů, jejichž příběhy z konce startovního roštu patří mnohdy k zajímavějším a silnějším než ty z jeho čela.

Drive To Survive často divákům ukazuje i momenty, které jsou v tradičním vysílání často opomíjeny, nebo pohledy jezdců a jejich okolí na některé momenty ze závodu, o kterých třeba jinde doposud nemluvili.

Strategické vydání před začátkem nové sezóny

F1: Touha po vítězství je pro formuli 1 výborným marketingem. Strategicky ji Netflix každoročně vydává před zahájením nové sezóny. Pro mnohé diváky se tak čerstvý zážitek ze sledování seriálu promění v aktivní sledování následujícího závodu.

TAKÉ JSME PSALI: Skvělý seriál plný vtipných hlášek, libují si diváci a sjíždějí ho za dva večery. Netflix má konečně dobrou komedii

Navíc jsou už díky poslední řadě série seznámeni s většinou startovního roštu, protože se v ní samozřejmě během uplynulé sezóny řešily různé přestupy a příchody nováčků. A tak je jasné, že se nejeden divák nechá zlákat na to, jak se jeho oblíbencům v nové sezóně povede. Jde o výborný strategický krok, který perfektně zajistí udržení zájmu fanoušků.

F1 se tak díky sérii Netflixu těší nejen větší sledovanosti závodů, ale i jejich návštěvnosti. Zejména v USA zájem raketově stoupá. GP Austinu byla dva roky po sobě naprosto vyprodaná.

Formula 1: Drive to Survive Season 7
Foto: Netflix

Kde sledovat závody formule 1 online?

Pokud série F1: Touha po vítězství zlákala ke sledování formule 1 i vás, další velká cena se jede už tuto neděli 23. března na Shanghai International Circuit v Číně. Kvalifikace pak o den dříve. V ČR lze sledovat závody formule 1 například přes novou platformu Oneplay (spojení Voyo a O2TV) nebo Skylink na kanálu Nova Sport 5. Další možností je předplatit si platformu F1 TV.

Kalendář závodů F1 pro rok 2025 aneb Kdy a kde se pojede

I letos čeká závodníky F1 24 velkých cen. Poslední bude opět GP Abú Dhabí, která završí sezónu 7. prosince.

  • 16. března – Austrálie
  • 23. března – Čína
  • 6. dubna – Japonsko
  • 13. dubna – Bahrajn
  • 20. dubna – Saúdská Arábie
  • 4. května – Miami
  • 18. května – Emilia Romagna
  • 25. května – Monako
  • 1. června – Španělsko
  • 15. června – Kanada
  • 29. června – Rakousko
  • 6. července – Velká Británie
  • 27. července – Belgie
  • 3. srpna – Maďarsko
  • 31. srpna – Nizozemsko
  • 7. září – Itálie
  • 21. září – Ázerbájdžán
  • 5. října – Singapur
  • 19. října – USA (Austin)
  • 26. října – Mexiko
  • 9. listopadu – Brazílie
  • 22. listopadu – Las Vegas
  • 30. listopadu – Katar
  • 7. prosince – Abú Dhabí

Zdroje: Netflix, F1, NY Times, autorský text

Diskuze
Pokud chcete přispět do diskuze, musíte se přihlásit.