Nový hororový seriál u diváků sklízí ovace. O mutantní porody, krev a létající končetiny není nouze

Radim Červenka
Foto: HBO

S prvními publikovanými díly hororu TO: Vítejte v Derry (It: Welcome to Derry) se seriálový počin na motivy díla Stephana Kinga vyškrábal do čelní pozice mezi seriály na streamovací platformě HBO. Ačkoliv je plný krvavých scén, fanoušky hororu už dnes podle reakcí na internetových diskuzích nerozhází.

Seriál TO: Vítejte v Derry je prequelem k filmům z roku 2017 a 2019, které byly natočeny podle knižní předlohy amerického bestselleristy Stephana Kinga z roku 1986. Do populární kultury se tak jeho prostřednictvím dostal vražedný klaun Pennywise.

Horror na HBO je plný dětí

Typickými se pro dílo stali dětští hrdinové, kteří se stávají aktéry krutých hororových scén, což sice v 80. letech bylo poměrně originální a odvážné, ale v dnešní záplavě hororové knižní i televizní a filmové produkce nijak extra nešokuje.

Na těchto motivech stojí také prequel k základnímu příběhu hororu To, který nám nyní servíruje na své streamovací platformě HBO.

Začíná se nám formovat skupinka dětí, která bude bojovat proti zlu, ale tvůrci k tomu tentokrát přistoupili jinak, připravili nám krvavé lázně dětských těl, mozků, orgánů a šlach. Zabíjet děti ve filmech a seriálech je pořád tak trochu tabu, a zvlášť tímto brutálním způsobem. Pro hororového fanouška, jako jsem já, to sice nikdy nebude vyloženě děsivé, ale líbí se mi atmosféra období, ve kterém se děj odehrává,“ shrnuje jeden z hororových fanoušků na ČSFD, čím seriál na příznivce žánru působí.

Zároveň zdůrazňuje, že pravidelní diváci hororu se dnes jen tak něčím zaskočit nenechají. Přesto atmosféra hororového seriálu funguje, jelikož se na streamovací platformě v Česku vyhoupl na první místo, kterému řadu týdnů vévodil detektivní thriller Jednotka.

Dílo Stephana Kinga, jak ho fanoušci znají

Stručně řečeno, všechny Stephen Kingovy tropy, témata a typické prvky jsou zde přítomny. Idylický život v malém americkém městečku, pod nímž se skrývá zlo. Nadpřirozené hrůzy jako metafora jaderného a jiného lidmi způsobeného zla. Nevinnost dětství, která ve skutečnosti žádnou nevinností není,“ vyzdvihuje myšlenkovou ukotvenost v díle autora knižní předlohy Lucy Mangan pro The Guardian.

Foto: HBO

King se svými nápady naplněnými strachem dobyl celý literární svět a fungují i v nejnovějším seriálovém počinu natočeném na motivy jeho knihy.

Právě dětští „hrdinové“ hororu dodali zvláštní děsivou příměs: „Znepokojivá tajemnost dovedená do takové míry, že je téměř úlevou, když dosáhne bodu zlomu a nechá pekelné děti volně létat a trhat končetiny malým obětem schouleným pod divadelními sedadly; nebo sklenice s nakládanou zeleninou naplněné otcovými tělesnými částmi, které prosí o polibek dcery v noční můře supermarketu, což je pravděpodobně komentář k dravé kapitalistické touze USA nebo něco podobného,“ dodává Mangan ke konkrétním hororovým scénám.

Šmrnc má podle všeho i pro široké publikum. Na Rotten Tomatoes patří k nejlépe hodnoceným novinkám s 83 % od kritiků a 80 % od diváků. Tvůrci navíc slibují, že s dalšími epizodami bude brutalita gradovat.

Některým otrlým divákům se totiž na úvod hrůzou ponožky nahoru nerolovaly. „Okurkovej táta byl rozkošnej, máma rodící odněkud z prostředka břicha byla, dejme tomu, creepy, ale jinak to dost stojí na takových těch kingovských klišé, co už nepřekvapí a (nejen díky své repetitivnosti) mají tendenci být spíše otravné. Mě by vlastně i bavilo, kdyby to bylo víc dobové sociální drama než horror… Sakra, snažte se trošku!“ remcal náročný divák v recenzi na ČSFD.

Umím si představit, že kdyby mi bylo o dvacet míň, možná bych se i bál,“ zíval na filmové databázi jiný jedinec, jehož by nejspíše nevystrašil ani pravý a nefalšovaný Pennywise pod vlastní peřinou.

Zdroje: ČSFD, Rotten Tomatoes, Kinobox

Diskuze
Pokud chcete přispět do diskuze, musíte se přihlásit.