Filmový festival v Cannes je v plném proudu a mezi zajímavé filmové počiny, které se na něm letos objevily, můžeme bezpochyby zařadit i film Eddington. Moderní western Ariho Astera si v Cannes vysloužil pětiminutové standing ovation. Ovšem publikum rozdělil na dva tábory.
V pátek si svou premiéru v Cannes odbyl moderní psychologický western Ariho Astera z doby COVIDu s nádechem paranoie, zakořeněný v Americe na pokraji kolapsu, s Joaquinem Phoenixem, Emmou Stone, Austinem Butlerem a Pedrem Pascalem v hlavních rolích. „Cítím se velmi poctěn, že tu mohu být. Je to splněný sen. Moc vám děkuji, že jste mě pozvali,“ řekl po promítání snímku režisér, jehož dílo si v Cannes vysloužilo pětiminutové ovace ve stoje. Byla to jeho první účast na festivalu.
ČTĚTE TAKÉ: Srdceryvné drama s odvážným příběhem zasáhlo diváky v Cannes. Vysloužilo si 12minutový potlesk ve stoje
Film se odehrává v květnu 2020 během prvního lockdownu covidu-19 a sleduje patovou situaci mezi šerifem z malého města v Novém Mexiku (Phoenix) a starostou (Pascal). Šerif odmítá dodržovat pravidla týkající se ochrany zdraví obyvatelstva, což vyvolává napětí a rozkol. Jeho největším protivníkem je dlouholetý starosta městečka, který se s blížícími volbami snaží udržet kontrolu jak nad městem, tak nad jeho obyvateli.
Aster se ve snímku snaží poukázat na rozklad americké společnosti vlivem konspiračních teorií, nesmyslných covidových opatření, zničující vliv sociálních sítí ale i absurdních dopadů hnutí Black Lives Matter.
„Tento film jsem napsal ve stavu strachu a úzkosti ohledně světa,“ řekl na tiskové konferenci k filmu režisér. „Chtěl jsem se pokusit o krok zpět a prostě popsat a ukázat, jaké to je žít ve světě, kde se už nikdo nemůže shodnout na tom, co je skutečné.“
Eddington má být Asterovým pokračováním filmu On se bojí (Beau Is Afraid) z roku 2023, v němž si taktéž zahrál Joaquin Phoenix. Tehdy ztvárnil paranoidního muže, který se vydává na surrealistickou cestu, aby se dostal na pohřeb své matky, a při tom čelí svým největším strachům. Film byl bohužel, i přes pozitivní ohlasy kritiků, považován za kasovní neúspěch. Snad si tedy Eddington, který do kin zamíří 18. července, povede o poznání lépe. Záleží, jestli budou diváci dychtiví znovu prožít napjaté první měsíce pandemie.
Co říkají první recenze? Neshodnou se!
V Cannes se stal Eddington jedním z nejkontroverznějších a zatím nejdiskutovanějších snímků. Diváky i kritiky rozdělil na dva tábory s naprosto protichůdnými názory. Podle The New York Times se druhá polovina filmu mění v jakýsi absurdní surrealismus, který bude povědomý každému, kdo viděl Asterův poslední (výše zmíněný) film.
TAKÉ JSME PSALI: Tom Cruise v novém Mission: Impossible předvedl nejnebezpečnější kaskadérský kousek své kariéry. Doslova vzdoroval smrti
Někteří zase film Eddington vidí jako nezbytnou sociální satiru, která zesměšňuje paniku onoho roku a zároveň ji skvěle shrnuje. Kritik IndieWire David Ehrlich napsal, že jen málo jiných filmařů by mělo potřebnou drzost k natočení tohoto filmu.
„Eddington není jen zábavné dílo, je to dílo, které mě skutečně donutilo zamyslet se nad tím, jak jsme se sem sakra dostali a jak se vůbec z téhle nočního můry vyhrabeme,“ uvedla zase ve své recenzi Brittany Patrice Witherspoon z Pop Culture Reviews.
„Film si zdánlivě není jistý, co chce o svém ústředním tématu říct, pokud vůbec něco. Aster se podrobně zabývá zvláštnostmi a mezníky pandemie, ale samotné drama a charaktery postav nechává znatelně podvyživené,“ myslí si zase Kevin Maher z britského Timesu.
„Eddington bez okolků a slitování strhne náplast, a ne každý se bude chtít podívat nebo přemýšlet o tom, co je pod ní,“ uvádí zase Damon Wise z Deadline a Josh Korngut z Dread Central souhlasně přitaká se slovy, že Ari Aster ve svém novém brilantním snímku zcela sejme masku americké slušnosti a pod níž se odhalí hnijící maso na tváři chaotické bestie, kterou se tak dlouho stáváme.
„Aster nám dal další film, který vás zmrazí, znervózní a donutí vás vyskočit z kůže. Jen byste si přáli, aby se tento film tak moc nepodobal literatuře faktu,“ myslí si pak David Strach z magazínu Rolling Stone.
Je jasné, že názory jsou odlišné. A pravděpodobně také záleží, jak moc různých odkazů filmoví kritici ve filmu našli a s čím se kdo ztotožňuje. Jiné hodnocení možná bude mít někdo, kdo žije v USA, a jiné zase divák z Evropy. Také určitě záleží, jak moc se člověka jednotlivá témata dotýkají. Svůj názor si budeme moct udělat později. Každopádně na globální hodnotící platformě Rotten Tomatoes zatím průměrné hodnocení ze strany kritiků ukazuje 67 %, což není zase tak špatné.
Zdroj: Filmový festival v Cannes, tisková konference, Rotten Tomatoes, The New York Times, IndieWire, Pop Culture Reviews, Times, Dread Central, Deadline, Rolling Stone