Film, který zahájil festival v Cannes, se zapsal do historie. Je plný nostalgie a sentimentu

Michaela Pašková
Foto: Cannes Festival

Poprvé v historii zahajuje filmový festival v Cannes celovečerní film režírovaný ženou. Drama Partir un Jour (Leave One Day) francouzské filmařky Amélie Bonninové obsahuje tucet hudebních pecek, ale přesto to není muzikál.

V pořadí 78. ročník filmového festivalu v Cannes, který se koná od 13. do 24. května, úspěšně odstartoval. Na slavnostním zahajovacím ceremoniálu obdržel Zlatou palmu čestný host, americký herec Robert De Niro. Aby pořadatelé letošní ročník více přiblížili filmovým nadšencům, promítal se zahajovací večer živě v 382 kinech po celé Francii.

Po slavnostním ceremoniálu následoval film Partir un Jour (Leave One Day) režisérky Amélie Bonnin, která se tak zařadila mezi francouzské filmaře, jež se zapsali do historie. Vzhledem k tomu, že se jedná o její celovečerní režijní debut, nečekala, že by zrovna její snímek mohl letošní ročník filmového festivalu v Cannes zahajovat.

„Nečekala jsem to a ani teď mi to nepřipadá skutečné. Řekla jsem svým producentům, aby mi neprozrazovali žádné zvěsti o výběru do Cannes. V jednu hodinu v noci mi před tiskovou konferencí zavolala Sylvie Pialatová a zeptala se, jestli bych to chtěla zahájit. Vždycky jsem doufala v umístění v Cannes, ale nikdy by mě nenapadlo, že ho budu zahajovat,” řekla Bonninová v rozhovoru pro Screen Daily.

MOHLO BY VÁS TAKÉ ZAJÍMAT: NEJZAJÍMAVĚJŠÍ FILMY Z CANNES 2025: COVIDOVÉ ŠÍLENSTVÍ S PASCALEM, LAHŮDKA WESE ANDERSONA I JEDEN ČESKÝ ZÁSTUPCE

Hudební drama Partir un Jour (Leave One Day) je prodlouženou verzí jejího stejnojmenného krátkometrážní filmu, který byl v roce 2023 oceněn Césarem. Mezi oběma snímky je však podstatný rozdíl. Krátkometrážní snímek sleduje Raphaëla (Bastien Bouillon), který se vrátil do svého rodného města, kde potkává Cécile (Juliette Armanet), svoji lásku z dětství.

Zahajovací film se ovšem nezaměřuje na postavu Raphaëla, ale v souladu s feminističtějším pohledem Bonninové se věnuje Cécile, čtyřicetileté šéfkuchařce, která se v restauraci svého dětství znovu setkává s rodiči.

Ačkoliv je celovečerní snímek koncipován jako muzikál, v němž zaznívají jedny z největších hudebních hitů, včetně písní Céline Dion, není to podle Bonninové muzikál. „Je to film s písněmi uvnitř,” říká o něm. Všichni si podle ní pouštíme hudbu na cestách, před rande nebo po rozchodu.

A právě tenhle pocit chtěla přenést na filmové plátno. Ne prostřednictvím velkých hudebních čísel, ale písní, které sledují skutečné okamžiky. Pro tento účel vybrala skladby, které definovaly její generaci. „Musely být okamžitě rozpoznatelné hned od začátku,” uvedla pro Variety.

Zdroje: Festival De Cannes, Screen Daily, Variety

Diskuze
Pokud chcete přispět do diskuze, musíte se přihlásit.