Polský Rozvod v kostele. Groteskní komedie Netflixu pobouřila církev

Radim Červenka
Foto: Netflix/Pawel Drabik

Polští filmaři si v produkci Netflixu vzali na paškál církevní anulaci sňatku. Rozvod (Rozwodnicy; Divorce) je lehkou groteskou na všední večer. Satira však v Polsku popudila samotnou církev. Komedie je na Netflixu dostupná už od 25. září.

Hlavními hrdiny polské komedie Rozvod jsou čtyřicátníci Malgosia a Jacek, kteří se rozvedli před dvaceti lety a žijí vlastními spokojenými životy. Jacek má však mladou snoubenku toužící po církevních sňatku. Zatímco s Malgosiou se podle civilního práva dávno rozvedl a jeho sňatku s mladou Monikou nic nebrání, pompézní svatba v kostele má jeden háček.

Podle středověkých tradic katolické církve je sňatek na věčné časy. Existuje i možnost anulace sňatku, ale podle církevního právo je tento akt možný jen za závažných podmínek ke zneplatnění manželství. Jacek s Malgosiou spolu vycházejí dobře a domnívají se, že církevní rozvod je jen formalitou. Dostávají se však do soukolí absurdních situací, kterým se divák rád uchechtne.

Foto: Netflix/Pawel Drabik

Ode všeho trochu dělá nenáročný výsledek

Ovšem ani pro ty, co se rádi pošklebují na úkor konzervativních křesťanů, nebude komedie s neotřelou zápletkou důvodem k huronskému smíchu, kdy se jejich bránice budou natřásat ve smrtelných křečích. Film je legrační a pár prvoligových hlášek v něm skutečně zazní, ale úplnou parodickou frašku z něho filmaři neudělali.

Jednou z příčin může být snaha otevřít několik témat z každodennosti ústředních protagonistů. V nich se má mainstreamový divák najít a s filmem se tak ztotožnit. Nakousnou se otázky jako proč se lidé berou a i ty tíživější, proč se rozvádí. Nechybí problematický vztah mezi rodiči a jejich dospívajícími dětmi a jiné klasické motivy, které si však vždy najdou úrodnou půdu v srdci nenáročných diváků.

Už při najetí na úvodní fotky v nabídce Netflixu je jasné, že film je jednohubková oddechovka. Kdo si film pustí v domnění, že se budou hloubkově řešit existencionální dilemata středního věku, prohlédne si neotřelý groteskní vizuál, o němž se bude učit na FAMU ještě za padesát let a církev se pod tíhou kritiky otřese v základech víc než pod tlakem Jana Husa s Martinem Lutherem, tak získá titul naivy roku.

Televizní film může otřást katolickou církví v Polsku

Svým způsobem film se všemi uvedenými prvky kalkuluje, ale opravdu jen na bázi rychlokvašené televizní zábavy. Otázky středního věku jsou zpracované identicky tak, jak v několika stovkách laciných televizních filmů a seriálů před Rozvodem. Groteskní pojetí vizuálu nabízí docela povedeně, ale i zde je vidět šití horkou jehlou, ve výsledku je vizuální vyznění asi nejambicióznějším prvkem filmu. Za námět si filmaři  rovněž zaslouží pochvalu. I v tomto však zůstávají na povrchu, jelikož musí inkorporovat zmíněné mainstreamové, tisíckrát omílané problémy. Zkrátka je to film svého žánru a jinam nemíří.

Nicméně jeden kritik, co film tohoto ražení bere smrtelně vážně, se našel. Pro jeden z nejčtenějších polských serveru Onet se s kritickým komentářem ozval opravdický kanonický právník Michał Poczmański, aby vysvětlil, že byrokratická mašinérie církve je ještě mnohem komplikovanější a v kontextu 21. století ujetější, než jak ukazuje netflixovský snímek. Zmíněný autor je například zděšen z filmové prezentace slyšení u církevního rozvodového tribunálu, který ve filmu pochopitelně zabral jen pár minut, ale v realitě trvá mnoho hodin.

Zatímco kritik s doktorátem z církevního práva má vážnou obavu z toho, že film poškodí vnímáni komplikovanosti církevní anulace sňatku, obyčejní smrtelníci můžou být rádi, že se na úkor konzervativních kostelníků zase jednou trochu pobavili.

Zdroje: autorský text, Onet, Netflix

Diskuze
Pokud chcete přispět do diskuze, musíte se přihlásit.