Zatímco se napříč českou filmovou obcí ještě chvíli ponesou dozvuky předávání nejprestižnějších tuzemských cen, diváci se můžou z pohodlí doma podívat na další z nominovaných snímků. V komedii Mord od nadějného režiséra Adama Martince uvidí, jak to vypadá, když se celá rodina potká na každoroční zabijačce v jedné vesnici nedaleko polských hranic. Kromě tradičních pochoutek se ale budou servírovat křehké rodinné vztahy, křivdy z minulosti či bolestná překvapení.
Když mezi velkými filmařskými jmény nováček Adam Martinec vypustil loni do světa svůj debut s názvem Mord, diváci ani kritici chválou nešetřili. V komediálním snímku s prvky dramatu se režisér vydává do chalupy na Osoblažsku, kde se sejde celá rodina, aby si užili každoroční tradici. Na pravidelné zabijačce si společně zanadávají, popijí a zkrátka si ji jenom užijí.

Letos je ale všechno jinak. Děda od rána přešlapuje a neví, jak zeťákovi Karlovi oznámit, že takovou akci dělá naposledy. Karlově dceři Romaně chybí máma, její sestře Lucii se pro změnu rozpadá manželství. Vnuk Dušan neví, jak si poradit se střetem ženského a mužského světa, strýc Šupina od rána nebezpečně nasává a řezník Tonda tají, že má navlhlé patrony. Karlův problematický soused mezitím spekuluje, jak se všem pomstít za svůj zpackaný život. Bujarou náladu tak střídají pochmurné chvíle, ve kterých je testována odolnost vzájemných pout a lásky, která mezi osobitým členy rodiny je.
Ačkoliv Mord poskytuje mnoho groteskních momentů a primárně se o filmu mluví jako o komedii, Martinec se do tématu nebál přidat také vážnější rovinu. Celým snímkem se tak proplétá téma smrti a bolestného opouštění.

Autenticita nade vše
Martinec se sám narodil v Krnově v Moravskoslezském kraji, ústřední motiv i charaktery postav jsou mu tedy blízké. „Často se na Osoblažsko vracím. Je to fascinující ostrov uprostřed ničeho, je tam daleko z Česka i z Polska. Lidé odtamtud buď odjíždějí, nebo tam žijí celý život. Je to zapomenuté, ale krásné místo, kde žijí krásní lidé,“ vysvětlil.
Do absolventského filmu z pražské FAMU se tak přirozeně promítají Martincovy zážitky z dětství i dospívání. Autenticita, která ze snímku přímo srší, podpořil i tím, že do některých rolí obsadil neherce. Mezi těmi se v kůži hlavní postavy, Karla, ukázal režisérův otec, Karel Martinec.
„Neherci svým projevem dodávají filmu autentičnost a jejich interakce s hereckými profesionály může dát za vznik magickým momentům, které nejdou ani napsat ani nazkoušet. Ti, co s námi do filmu šli, byli úžasní svým nasazením,“ doplnil.

Hodnocení diváků
Výkony i scénář se líbily i divákům, kteří Mordu na Kinoboxu udělili hodnocení 69 %. „Prostý divák bude čekat bezuzdnou vesnickou řachandu, ale Adam Martinec se rozhodl, že nabídne víc než jen trapné figurky a hlášky, jak to známe z většiny zaprděné tuzemské produkce. Na výsledku je hrozně moc vidět, že má režisér téma odžité a že se chtěl vypořádat s běsy, strachy a křivdami, které dřímají v každém z nás, ať už jsme děcko, ženská, chlap nebo starý dědáček,“ napsal jeden nadšený fanoušek.
Celkově si lidé chválí zejména povedené herecké výkony, přirozenost celé atmosféry a zachycení krásy obyčejnosti. „Prostě jsem celou dobu měl pocit, že sleduji reálné lidi s reálnými problémy. Ta opravdovost mi hodně sedla já si jí dost užil,“ doplnil ho další.
Stará nová vlna
Ačkoliv Mord nepřinesl do kinematografie nic moc nového, Martince lze rozhodně považovat za jakýsi objev mezi českými filmaři. Úspěšně se inspiruje v tradicích české nové vlny, mezi kterou patří například velikáni Miloš Forman, Ivan Passer či Jiří Menzel.
Mord nemá ambice sloužit jako brutální rozsudek o české společnosti, ale spíš divákovi ukázat vše, co dobře zná a co je mu svým způsobem blízké. Namísto ironického zachycení generačních rozdílů a střetů, ke kterým dochází zejména na vesnicích a periferiích, tak vytváří spíš jakýsi láskyplný portrét domova, kde nikoho za jeho chyby nelze nenávidět.
VYZKOUŠEJTE SI: KVÍZ: JAK DOBŘE ZNÁTE ČESKÉ FILMY ZE 60. LET?
O schopnostech Martince vypovídá i fakt, že si Mord vysloužil hned deset nominací na Českého lva, a to včetně kategorií, jako je nejlepší film, režie či scénář. Kandidátem na křišťálovou sošku byl dokonce i Karel Martinec, který nepatří mezi profesionály.
Jako další se před kamerou ukázali Miloslav Čížek, Pavlína Balner, Miloslav Čížek, Aleš Bílík, Albert Čuba, Karin Bílíková, Kristina Kaniová, Antonín Budínský, Lubomír Velička, Jan Koloničný či Zdeněk Pecháček.
Všem, kterým Mord mohl v záplavě Vln či Amerikánek Mord zapadnout, je nyní dostupný na streamovací službě Max.
Zdroje: ČSFD, CinemArt, Kinobox
Hodnocení na Kinoboxu: 69 %