Recenze 2. série Tenkrát poprvé: Z Devi je chamtivá mrcha, která se s nikým nepáře

Petr Stoško

Je to už přes rok, co vyšla první řada seriálu Tenkrát poprvé, kde jsme sledovali (ne)typický středoškolský život Indo-Američanky, se kterou hormony třískají všemi směry. V této recenzi se podíváme, v jaké formě se seriál vrátil.

Když v loňském roce vyšla první řada Tenkrát poprvé, nikdo od tohoto seriálu moc nečekal. V mnoha očích mělo jít o další teen středoškolský brak, který zapadne po první sérii. Dokonce i samotná propagace byla o dost slabší, než jak tomu bylo před startem druhé řady. Z tenkrát poprvé se stal nečekaný hit a po pár týdnech bylo jasné, že se dočkáme druhé řady. Z neznámých herců se staly netflixovské hvězdy a všechno se tak nějak pořád dařilo. I proto jsem měl já i mé okolí vysoká očekávání, ale po zhlédnutí se začínám obávat, že druhé pokračování táhne seriál pomalu do průměru.

Poté, co Nalini načapá Devi v autě s Benem, dostává Devi od své matky kárání a začíná si uvědomovat, že má asi ráda dva kluky. Devi se už psychicky připravuje na stěhování do Indie, ale její současný milostný život jí brání v klidném odjezdu. Mezi tím, co se Nalini vydává do Indie vše na stěhování připravit, Devi se pokusí ještě si ten zbývající čas v Americe užít.

Na poradě s kamarádkami Fabiolou a Eleanor se rozhodne chodit s Benem a Paxtonem současně, aniž by tomu druhému řekla, že se schází i s někým jiným. Ze začátku to Devi skvěle vychází, ale jak už to bývá, nastanou komplikace a každá lež a klamání musí jednoho dne skončit. Tím, ale problémy Devi nekončí, protože se brzy ve škole objeví nový nepřítel, který jí kazí vše, co dosud tak pracně budovala.

Tvůrci pojali druhou sérii odlišně a je nutno dodat, že některá jejich rozhodnutí mi připadají nepochopitelná. Hlavní hrdinka bývá v podobných seriálech ta dobrá duše plná morálních zásad, které vždy fandíte a přejete jen to nejlepší. Devi, ale zničehonic, žádné morální zásady nemá a díl za dílem vykazuje některé znaky těch typických nenáviděných seriálových potvor, které hrdinku často šikanují. Tvůrci tak značně popírají povahu Devi z první série a z tiché a pohodové holky se stává falešná mrcha, která má stále pocit, že jí všichni jen ubližují.

Oproti předchozí sérii se příběh více zaměřuje na Deviinu matku Nalini a sestřenici Kamalu, které (světe div se) mají také jiný než jen milostný život. Obě dostávají daleko více prostoru, což dává veškerému dění kolem Devi větší hloubku, a ukazuje se, že má její rodina i nějaké ty běžné pracovní problémy jako každý z nás.

Tohle vše v pozadí glosuje opět skvělý John McEnroe, který svými postřehy fantasticky doplňuje danou scénu. Přinávám, že mě jeho návrat do role vypravěče velmi potěšil a už si ani nedokážu tento seriál bez všech jeho trefných narážek a přirovnání ani představit.

Velmi mě potěšil samotný scénář, je opět svižný, vtipný s občasnými a nečekanými dějovými zvraty. Tu a tam se snaží být trochu moralizující, ale to není nic, co bychom už neviděli. Přestože jsem se dobře bavil, občas zasmál a nejednou mi koutky šibalsky vystřelovaly do stran, tak se nemohu ubránit pocitu, že byla první řada podstatně zábavnější. Lehkost, odlehčenost a naivita dějové linky, která byla tak zábavná, se vytratila a na scénu se postupem času dostávala vážnější témata, která prostupovala celou druhou polovinou příběhu.

Již jsem zmínil, že Deviina matka i sestřenice dostanou větší prostor. K tomu přichází nová postavy Aneesa, jež je vedle Devi v podstatě druhou hlavní postavou série. A tohle všechno jde ruku v ruce s další změnou, která mnoho fanoušků nepotěší. Přidáte-li někomu čas na obrazovce, musíte zákonitě jej i někomu vzít. Bena, Fabiolu a Eleanor si v sérii užijete podstatně méně, přičemž hlavně postava Bena Grosse je očividně upozaděna, což je docela škoda. Líbilo by se mi další špičkování Bena a Devi nebo jeho rivalita s Paxtonem, ale možná si tohle tvůrci šetří na potenciální třetí řadu.

Pokud bych měl seriál shrnout a ohodnotit, tak je druhá série viditelně slabší než ta první. Dočkali jsme se několika větších změn v čele s Devi a náhlou proměnou její osobnosti či větší minutáže věnované vedlejším postavám. Názory se mohou různit, ale podle toho mého splnil Netflix očekávání fanoušků jen asi z poloviny a až potenciální třetí série ukáže, zda se tvůrci vydali tou správnou cestou, která seriál posune zase o kus dál.