Recenze: Velmistr démonické kultivace aneb Nadpřirozený boj dobra se zlem

Eva Pospíchalová

Nejpopulárnější asijský fantasy seriál Velmistr démonické kultivace (The Untamed/Mo dao zu shi) s neuvěřitelnými 8 miliardami zhlédnutí a velmi originálním příběhem, představuje divákům prostřední antické Číny. Kromě bojových scén nás čekají filozofická zamyšlení i náznaky romantiky mezi hlavními představiteli soupeřících klanů.

Seriál The Untamed je natočen podle knižního příběhu Mo Dao Zu Shi autorky Mo Xiang Tong Xiu, která se věnuje psaní tzv. xianxia děl, tedy žánru plnému bojových umění, fantasy, čínských tradic a historie. Přesně tyto prvky a ještě víc můžeme najít i v The Untamed.

Děj začíná setkáním skupin studentů v sídle jednoho z vládnoucích klanů. Zde se seznámí dvojice naprosto (někdy až komicky) odlišných hlavních postav, roztržitý rebel Wei Wuxian (Xiao Zhan) a ušlechtilý introvert Lan Wangji (Wang Yibo).

Klany jsou v tomto mytologickém světě 4 a lze je odlišit podle barvy oděvů jejich příslušníků – Wuxian je v černém a Wangji v bílém. Dvojice se i přes všechny svoje rozdíly pustí do vyšetřování sériových vražd a záhad, postupně odkrývají tragická tajemství, historii klanů a sbližují se. Hlavní zápletkou, jak už napovídá přímo původní název, je spor dobra a zla, konkrétně ve společnosti neuznávaných „démonických praktik”, kterým Wuxian propadne.

Téma protikladů v již zmíněném nadpřirozenu, hodnotách, rodinných vztazích, chováním rozlišných sociálních vrstev nebo i přístupu k vládnoucí elitě se prolíná od začátku do konce všemi 50 díly. Hlavním odkazem tedy, zdá se, je, že se svět nedá ostře dělit na „bílou a černou”, ale spíše na jakési odstíny šedé.

The Untamed se stal jedním z nejpopulárnějších seriálů roku 2019 a také nejstreamovanějším seriálem roku 2019 a 2020. Důvodů k tomu bylo hned několik. Prvním je samotná reprezentace aktuální čínské kinematografie v globálním světě (přímo např. Netflix), dále pečlivě propracovaný komplexní děj s prvky retrospektivy a v neposlední řadě obsazení dvou hlavních rolí velmi populárními herci (Wang Yibo i Xiao Zhan jsou původně povoláním idols v hudebních skupinách).

Předloha musela být zpracována v souladu s pravidly čínské cenzury. Původní román totiž vyobrazuje dva hlavní hrdiny jako pár a seriál je tedy často přiřazován k žánru BL (Boys Love). Explicitní scény a dialogy byly vystřiženy či upraveny a vztah mezi oběma muži je označován jako spříznění duší či „bromance”, nicméně symbolika a detaily v seriálu zůstávají.

Speciální efekty, masky nebo bojové scény nejsou vždy stoprocentní vzhledem k nízkému rozpočtu, nicméně producenti si vyhráli s kostýmy, scenériemi a hlavně soundtrackem. The Untamed je nyní rozhodně velmi důležitým prvkem v popularizaci tradiční čínské kultury. Divák v něm odhalí impozantní příběh lásky, přátelství, hrdinství, tragédie, ale i komedie. Pro mě osobně je to jeden z nejoblíbenějších kousků asijské tvorby vůbec.

Kromě toho v roce 2019 vyšel spin-off Fatal Journey a o rok později The Living Dead. Oba filmy se věnují osudu vedlejších postav.